Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Branżowa Szkoła II stopnia nr 5 w Warszawie, ul. Komorska 17/23, zwana dalej „Szkołą”, jest szkołą publiczną kształcącą w zawodach:
1) technik technologii żywności;
2) technik żywienia i usług gastronomicznych;
3) technik usług kelnerskich.
§ 2. Szkoła wchodzi w skład Zespołu Szkół Spożywczo-Gastronomicznych w Warszawie, ul. Komorska 17/23, zwanego dalej „Zespołem”.
§ 3. Pełna nazwa Szkoły brzmi: Zespół Szkół Spożywczo-Gastronomicznych w Warszawie Branżowa Szkoła II stopnia nr 5 w Warszawie, ul. Komorska 17/23.
§ 4. Siedziba Szkoły mieści się w Warszawie przy ul. Komorskiej 17/23.
§ 5. Szkoła organizuje kształcenie w formie dziennej i stacjonarnej.
§ 6. Organem prowadzącym Szkołę jest miasto stołeczne Warszawa z siedzibą w Warszawie przy pl. Bankowym 3/5.
§ 7. Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
§ 8. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o rodzicach należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych.
§ 9. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo światowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.), a w szczególności:
1) rozwija u słuchaczy poczucie odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata;
2) przygotowuje słuchacza do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności;
3) wspiera słuchacza w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej;
4) upowszechnia wśród słuchaczy wiedzę i umiejętności niezbędne do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej;
5) upowszechnia wśród słuchaczy wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtuje postawy sprzyjające jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej;
6) kształtuje u słuchaczy postawy przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjające aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym;
7) zapewnia warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień słuchaczy;
8) upowszechnia wśród słuchaczy wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwe postawy wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, i sytuacji nadzwyczajnych;
9) kształtuje u słuchaczy umiejętność sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
10) udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
11) umożliwia słuchaczom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
12) przygotowuje słuchaczy do wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy;
13) umożliwia uzyskanie dyplomu zawodowego w zawodzie nauczanym na poziomie technika, w którym wyodrębniono kwalifikację wspólną dla zawodu nauczanego w branżowej szkole I i II stopnia, po zdaniu egzaminu zawodowego w danym zawodzie, oraz uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.
§ 10. Szkoła realizuje cele i zadania poprzez:
1) stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych;
2) realizację ramowego planu nauczania oraz programów nauczania uwzględniających podstawę programową kształcenia ogólnego i podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego;
3) integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych;
4) uwzględnianie w swojej działalności indywidualnych potrzeb emocjonalnych i poznawczych słuchaczy;
5) dostosowanie zajęć do poziomu przygotowania słuchacza, które uzyskał on na wcześniejszych etapach edukacyjnych;
6) dostarczanie słuchaczom pozytywnych wzorców zachowania;
7) stymulowanie umiejętności samokształcenia słuchacza;
8) umożliwienie słuchaczom poznawania świata w jego jedności i złożoności, wspomaganie samodzielności uczenia się, rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz motywacji do dalszej nauki;
9) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki;
10) umożliwienie słuchaczom udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu słuchaczy w życiu społecznym i zawodowym;
11) umożliwienie słuchaczom szczególnie uzdolnionym realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia Szkoły w skróconym czasie;
12) stosowanie systemu pomocy dla słuchaczy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej;
13) stałe podnoszenie jakości pracy Szkoły poprzez:
a) uczestnictwo nauczycieli i innych pracowników w różnych formach doskonalenia zawodowego,
b) stosowanie technik informatycznych i systematyczne unowocześnianie bazy Szkoły,
c) systematyczne badanie osiągnięć słuchaczy,
d) monitorowanie i ewaluację poziomu i efektywności pracy Szkoły.
Rozdział 2.
Organy Szkoły
§ 11. Dyrektorem Szkoły jest Dyrektor Zespołu.
§ 12. Dyrektor:
1) kieruje działalnością Szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny, chyba że nie jest nauczycielem;
3) w porozumieniu z organem prowadzącym Szkołę ustala zawody, w których kształci Szkoła;
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
5) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa słuchaczom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
6) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
7) stwarza warunki do działania w Szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły;
8) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego słuchacza;
9) wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych przez Szkołę z przepisami o ochronie danych osobowych;
10) przewodniczy Radzie Pedagogicznej;
11) wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w zakresie jej kompetencji stanowiących, niezgodnych z przepisami prawa i niezwłocznie zawiadamia o tym organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
12) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami i decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Zespołu,
c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Zespołu;
13) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§ 13. 1. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i Samorządem Słuchaczy.
2. Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Szkoły.
§ 14. 1. W skład Rady Pedagogicznej Szkoły wchodzą: Dyrektor, wszyscy nauczyciele pracujący w Szkole oraz pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu.
2. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność
wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły, jak również przedstawiciele pracodawców, organizacji pracodawców, samorządu gospodarczego lub innych organizacji gospodarczych, stowarzyszeń lub samorządów zawodowych oraz sektorowych rad do spraw kompetencji.
§ 15. 1. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
2. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z klasyfikowaniem i promowaniem słuchaczy oraz w miarę bieżących potrzeb.
3. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora, organu prowadzącego Szkołę, albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
4. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej.
§ 16. 1. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
2. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane w sprawach związanych z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w Zespole lub w sprawach związanych z opiniowaniem kandydatów na takie stanowiska podejmowane są w głosowaniu tajnym.
3. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste słuchaczy, a w przypadku słuchaczy niepełnoletnich - ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Zespołu.
§ 17. 1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) uchwalanie statutu Szkoły oraz dokonywanie w nim zmian;
2) zatwierdzanie planów pracy Szkoły;
3) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy;
4) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Szkole;
5) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Szkoły.
2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy Szkoły, w tym tygodniowy plan zajęć edukacyjnych oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych;
2) projekt planu finansowego Zespołu;
3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych i opiekuńczych.
3. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w Zespole.
§ 18. 1. Wszyscy słuchacze Szkoły tworzą Samorząd Słuchaczy, zwany dalej „Samorządem”.
2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół słuchaczy w głosowaniu tajnym, równym i powszechnym.
3. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze statutem Szkoły.
4. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących podstawowych praw słuchacza, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programami nauczania oraz wymaganiami edukacyjnymi;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami oraz możliwościami organizacyjnymi i w porozumieniu z Dyrektorem;
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
5. Samorząd w porozumieniu z Dyrektorem może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
6. Samorząd może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu.
§ 19. 1. Organy Szkoły informują się wzajemnie o wydanych zarządzeniach i podjętych uchwałach.
2. Każdy organ może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów Szkoły, przedstawiając opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego do rozwiązania danego problemu.
3. Kolegialne organy Szkoły mogą zapraszać na swoje posiedzenia przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.
§ 20. 1. W przypadku sporu między organami powołuje się zespół mediacyjny.
2. W skład zespołu mediacyjnego wchodzą po jednym przedstawicielu każdego z organów będących w sporze, oraz jako przewodniczący, przedstawiciel organu, który nie pozostaje w sporze, a gdy wszystkie organy pozostają w sporze - osoba wskazana przez organ prowadzący.
3. Zespół mediacyjny dąży do polubownego zakończenia sporu.
4. Jeśli spór nie zostanie zakończony polubownie w terminie trzech dni od powołania zespołu mediacyjnego, spór rozstrzyga zespół mediacyjny uwzględniając zgodne stanowiska organów będących w sporze.
5. Zespół mediacyjny podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.
Rozdział 3.
Organizacja Szkoły
§ 21. 1. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział.
2. Oddziałem opiekuje się nauczyciel – opiekun klasy.
3. Funkcję opiekuna klasy powierza Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
§ 22. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie nie krótszym niż 30 i nie dłuższym niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć edukacyjnych ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
§ 23. Słuchacze korzystają z biblioteki Zespołu.
§ 24. 1. Szkoła organizuje praktyczną naukę zawodu.
2. Praktyczna nauka zawodu jest organizowana w formie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
§ 25. Praktyki zawodowe organizowane u pracodawców odbywają się na podstawie umowy o praktyczną naukę zawodu, zawartej pomiędzy Dyrektorem a pracodawcą przyjmującym słuchaczy na praktyczną naukę zawodu w formie praktyk zawodowych.
§ 26. 1. Zajęcia praktyczne organizuje się w czasie trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. Praktyki zawodowe słuchaczy mogą być organizowane w czasie całego roku szkolnego, w tym również w okresie ferii letnich.
§ 27. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia w zawodzie, w tym praktyczna nauka zawodu, są prowadzone w ramach kwalifikacyjnego kursu zawodowego.
Rozdział 4.
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
§ 28. 1. Oceny bieżące ustala się w stopniach według następującej skali:
1) celujący (6);
2) bardzo dobry (5);
3) dobry (4);
4) dostateczny (3);
5) dopuszczający (2);
6) niedostateczny (1).
2. Oceny bieżące mogą być różnicowane dodatkowo poprzez stosowanie znaków"+" i "-".
§ 29. 1. Ocena bieżących osiągnięć edukacyjnych słuchacza jest prowadzona w formie:
1) prac klasowych (pisemna forma sprawdzania wiadomości obejmująca materiał nauczania przekraczający trzy ostatnie lekcje);
2) sprawdzianów (pisemna forma sprawdzania wiadomości trwająca nie dłużej niż 20 minut i obejmująca materiał z nie więcej niż trzech ostatnich lekcji);
3) odpowiedzi ustnych;
4) sprawdzianów umiejętności praktycznych / ćwiczeń praktycznych;
5) aktywności na lekcji.
2. Zakres materiału oraz termin pracy klasowej jest ustalony i podany do wiadomości słuchaczy z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
3. Dopuszcza się dwie prace klasowe w ciągu tygodnia. W danym dniu może odbyć się tylko jedna praca klasowa.
§ 30. 1. Stopień celujący otrzymuje słuchacz, który:
1) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie przekraczające wymagania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efekty kształcenia określone w podstawie programowej kształcenia w zawodach i wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania;
2) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu podstawy programowej i realizowanego programu nauczania;
3) twórczo rozwija własne uzdolnienia.
2. Stopień bardzo dobry uzyskuje słuchacz, który:
1) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej i wynikających z realizowanego programu nauczania;
2) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne z zakresu podstawy programowej i realizowanego programu nauczania;
3) potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
3. Stopień dobry uzyskuje słuchacz, który:
1) opanował umiejętności i wiadomości określone w podstawie programowej i wynikające z realizowanego programu nauczania, w tym opanował treści złożone;
2) poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne.
4. Stopień dostateczny uzyskuje słuchacz, który:
1) opanował podstawowe wiadomości i umiejętności o niewielkim stopniu złożoności;
2) wymaga ukierunkowania i pomocy ze strony nauczyciela;
3) umie zastosować wiadomości zdobyte na zajęciach w sytuacjach typowych i rozwiązywać zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności według poznanego wzorca.
5. Stopień dopuszczający uzyskuje słuchacz, który:
1) ma braki w opanowaniu umiejętności i wiadomości określonych w podstawie programowej i wynikających z realizowanego programu nauczania, ale braki te nie uniemożliwiają dalszego kształcenia;
2) wykazał się znajomością treści koniecznych, niezbędnych w dalszym zdobywaniu wiedzy z danego przedmiotu;
3) rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności.
6. Stopień niedostateczny uzyskuje słuchacz, który nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej i wynikających z realizowanego programu nauczania.
§ 31. Na wniosek słuchacza lub rodziców niepełnoletniego słuchacza nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę poprzez wyjaśnienie zastosowania kryteriów określonych w § 30.
§ 32. Na miesiąc przed terminem egzaminu semestralnego nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne informują słuchacza ustnie, a w przypadku niepełnoletniego słuchacza - telefonicznie lub za pośrednictwem dziennika elektronicznego - również jego rodziców, czy spełnia warunki dopuszczenia do egzaminu semestralnego.
§ 33. Egzamin semestralny przeprowadza się na dwa tygodnie przed końcem zajęć dydaktyczno- wychowawczych w semestrze.
§ 34. Na wniosek słuchacza lub rodziców niepełnoletniego słuchacza sprawdzone i ocenione prace pisemne oraz dokumentacja dotycząca:
1) egzaminu klasyfikacyjnego;
2) egzaminu semestralnego;
3) egzaminu poprawkowego;
4) zastrzeżeń do semestralnej oceny klasyfikacyjnej;
5) oceniania słuchacza, inna niż wymieniona w pkt 1-4
– są udostępniane do wglądu odpowiednio temu słuchaczowi lub jego rodzicom.
Rozdział 5.
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
§ 35. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego ma na celu wspieranie słuchaczy w procesie rozpoznawania zainteresowań i predyspozycji zawodowych oraz podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych, w tym przygotowania do wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu.
§ 36. Doradztwo zawodowe jest realizowane na:
1) obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego i kształcenia w zawodzie;
2) zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 37. Zadania z zakresu doradztwa zawodowego realizuje w Szkole doradca zawodowy, psycholog i nauczyciele.
§ 38. Szkoła realizuje zadania z zakresu doradztwa zawodowego we współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, pracodawcami, przedsiębiorcami oraz organizacjami zrzeszającymi pracodawców lub przedsiębiorców.
§ 39. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego zapewnia uzyskanie przez słuchacza wiedzy na temat:
1) własnych zasobów;
2) świata zawodów i rynku pracy;
3) rynku edukacyjnego i uczenia się przez całe życie;
4) planowania własnego rozwoju i podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych.
Rozdział 6.
Wolontariat szkolny
§ 40. Samorząd może wystąpić z inicjatywą podjęcia przez słuchaczy działań z zakresu wolontariatu, zwanych dalej „działaniami”.
§ 41. Samorząd ustala z Dyrektorem przedmiot i zakres działań oraz termin, sposób i zakładane cele realizacji działań.
§ 42. Dyrektor wyznacza spośród nauczycieli opiekuna wolontariatu.
§ 43. 1. Informacja o inicjatywie podjęcia działań jest zamieszczana na tablicy informacyjnej i na stronie internetowej Zespołu.
2. Każdy słuchacz może zgłosić swój udział w realizacji działań w terminie ustalonym przez Samorząd z Dyrektorem, chyba że do realizacji działań jest wymagane ukończenie określonego wieku lub posiadanie szczególnych predyspozycji.
3. Zgłoszenie niepełnoletniego słuchacza może nastąpić po uzyskaniu pisemnej zgody rodziców.
§ 44. 1. Udział w realizacji działań jest dobrowolny.
2. Słuchacz może w każdym czasie zrezygnować z udziału w realizacji działań.
§ 45. 1. Po upływie terminu do zgłaszania udziału w realizacji działań organizuje się zebranie słuchaczy, którzy zgłosili swój udział (wolontariuszy).
2. Na zebraniu wolontariusze ustalają harmonogram realizacji działań oraz podział zadań i obowiązków.
3. Opiekun wolontariatu informuje wolontariuszy o przysługujących im prawach, zasadach obowiązujących w miejscu realizacji działań oraz warunkach zapewnienia bezpieczeństwa i higieny podczas ich realizacji.
§ 46. 1. Wolontariusze realizują działanie pod kierunkiem opiekuna wolontariatu.
2. Po zakończeniu realizacji działań organizuje się zebranie podsumowujące, na którym opiekun wolontariatu omawia z wolontariuszami przebieg realizacji działań, przeszkody w prawidłowej ich realizacji, uzyskane rezultaty oraz stopień osiągnięcia zamierzonych celów działań.
3. Na podstawie ustaleń zebrania podsumowującego wolontariusze sporządzają sprawozdanie z realizacji działań i przedstawiają je organom Szkoły.
Rozdział 7.
Słuchacze
§ 47. Słuchacz ma prawo do:
1) podmiotowego i równego traktowania;
2) poszanowania godności i nietykalności osobistej;
3) bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w Szkole;
4) uzyskania na początku roku szkolnego informacji na temat programu nauczania i wymagań edukacyjnych z poszczególnych zajęć edukacyjnych;
5) właściwie zorganizowanego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, procesu dydaktyczno-wychowawczego;
6) jawnej i umotywowanej oceny;
7) odpoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych oraz w czasie przerw świątecznych i ferii;
8) korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
9) swobodnego i jawnego wyrażania opinii dotyczących życia Szkoły, z poszanowaniem dóbr osobistych innych osób;
10) korzystania ze sprzętu szkolnego oraz wszystkich pomieszczeń zgodnie z ich przeznaczeniem i obowiązującymi regulaminami;
11) rozwijania swoich zainteresowań i zdolności;
12) uczestnictwa w imprezach szkolnych.
§ 48. 1. W przypadku naruszenia praw słuchacza, słuchacz lub rodzice niepełnoletniego słuchacza mogą złożyć skargę do Dyrektora.
2. Dyrektor zobowiązany jest rozpatrzyć skargę w terminie siedmiu dni od dnia jej złożenia oraz zawiadomić o sposobie jej załatwienia słuchacza lub rodziców niepełnoletniego słuchacza.
§ 49. Słuchacz ma obowiązek:
1) przestrzegać porządku prawnego, postanowień statutu Szkoły oraz obowiązujących w Szkole regulaminów;
2) uczęszczać na zajęcia edukacyjne, należycie się do nich przygotowywać oraz aktywnie w nich uczestniczyć, a także nie zakłócać ich przebiegu przez niewłaściwe zachowanie;
3) chronić własne życie, zdrowie, przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
4) godnie reprezentować Szkołę;
5) odnosić się z szacunkiem do członków społeczności szkolnej;
6) dbać o ład, porządek oraz mienie szkolne, własne i innych;
7) wyłączać telefon komórkowy i inne urządzenia elektroniczne na czas zajęć edukacyjnych. Z urządzeń tych słuchacz może korzystać wyłącznie podczas przerw między zajęciami.
§ 50. Słuchacz może otrzymać nagrodę za:
1) aktywność społeczną, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu;
2) osiągnięcia w nauce i sporcie.
§ 51. Ustala się następujące rodzaje nagród:
1) pochwała ustna nauczyciela;
2) pochwała pisemna nauczyciela;
3) pochwała ustna Dyrektora;
4) pochwała pisemna Dyrektora;
5) dyplom;
6) nagroda rzeczowa.
§ 52. 1. Słuchacz lub rodzice niepełnoletniego słuchacza mają prawo wnieść zastrzeżenia do przyznanej nagrody do Dyrektora w terminie 3 dni od dnia jej przyznania.
2. Dyrektor rozpatruje wniesione zastrzeżenia w terminie 7 dni od ich otrzymania i podejmuje ostateczną decyzję w sprawie.
§ 53. 1. Za naruszenie obowiązków słuchacza słuchacz podlega karze.
2. Kara powinna być adekwatna do popełnionego naruszenia.
3. Karę wymierza Dyrektor na wniosek opiekuna klasy.
4. O zastosowanej karze zawiadamia się słuchacza lub rodziców niepełnoletniego słuchacza.
§ 54. Ustala się następujące rodzaje kar:
1) upomnienie;
2) nagana;
3) zawieszenie w prawach do uczestniczenia w określonych zajęciach pozalekcyjnych lub imprezach szkolnych na okres od jednego do pięciu miesięcy;
4) przeniesienie do innego oddziału.
§ 55. 1. Słuchacz ma prawo odwołania się od nałożonej kary.
2. Odwołanie składa słuchacz lub rodzic niepełnoletniego słuchacza do Dyrektora, na piśmie w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania informacji o wymierzeniu kary.
3. Odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia.
4. Odwołanie rozpatruje komisja odwoławcza, w skład której wchodzi:
1) dwóch nauczycieli wskazanych przez Radę Pedagogiczną;
2) przedstawiciel Samorządu.
5. Członkami komisji odwoławczej nie mogą być osoby zainteresowane w sprawie.
6. Komisja odwoławcza rozstrzyga odwołanie w terminie siedmiu dni od jego wniesienia.
7. Rozstrzygnięcie komisji odwoławczej zapada bezwzględną większością głosów.
8. Przed podjęciem rozstrzygnięcia komisja odwoławcza wysłuchuje Dyrektora i ukaranego słuchacza.
Rozstrzygnięcie komisji odwoławczej jest ostateczne.
9. Z czynności postępowania przed komisją odwoławczą sporządza się protokół.
10. Dyrektor, stosownie do rozstrzygnięcia komisji odwoławczej, utrzymuje, zmienia na łagodniejszą lub uchyla nałożoną karę.
§ 56. 1. Dyrektor na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu, może skreślić słuchacza z listy słuchaczy w przypadku:
1) umyślnego wyrządzenia znacznej szkody Szkole lub członkowi społeczności szkolnej;
2) używania środków odurzających lub nakłaniania do ich używania innych osób;
3) spożywania alkoholu na terenie Zespołu lub przebywania na terenie Zespołu w stanie nietrzeźwym;
4) popełnienia przez słuchacza przestępstwa, jeżeli dalszy pobyt słuchacza w Szkole stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa słuchaczy lub pracowników Zespołu albo ma demoralizujący wpływ na słuchaczy.
2. Od decyzji, o której mowa w ust. 1, słuchaczowi przysługuje odwołanie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572).
Rozdział 8.
Nauczyciele i inni pracownicy
§ 57. Do zakresu zadań nauczyciela należy:
1) zapewnienie bezpieczeństwa słuchaczom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
2) planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych;
3) dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki;
4) wspieranie każdego słuchacza, w tym słuchacza niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa słuchacza w życiu Szkoły oraz środowiska lokalnego;
5) kształtowanie u słuchaczy szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela;
6) poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego;
7) diagnozowanie potrzeb i możliwości słuchacza oraz indywidualizowanie pracy ze słuchaczem;
8) dbanie o kształtowanie u słuchaczy postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;
9) wspieranie każdego słuchacza w jego rozwoju;
10) doskonalenie zawodowe zgodnie z potrzebami Szkoły.
§ 58. Do zadań opiekuna klasy należy:
1) opieka nad oddziałem;
2) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania;
3) informowanie słuchaczy lub rodziców słuchaczy niepełnoletnich o postępach edukacyjnych słuchaczy;
4) monitorowanie frekwencji słuchaczy.
§ 59. Nauczyciel bibliotekarz:
1) zgodnie z potrzebami czytelników gromadzi zbiory biblioteki dokonując ich ewidencji oraz opracowania bibliotecznego;
2) udostępnia zbiory biblioteczne;
3) rozbudza i rozwija potrzeby czytelnicze słuchaczy związane z nauką i indywidualnymi zainteresowaniami;
4) udziela pomocy nauczycielom w ich pracy dydaktyczno-wychowawczej;
5) przeprowadza analizy stanu czytelnictwa;
6) opracowuje roczne plany pracy biblioteki uwzględniając wnioski nauczycieli, opiekunów klas i zespołów samokształceniowych;
7) systematycznie zabezpiecza zbiory przed zbyt szybkim zużyciem;
8) dokonuje selekcji materiałów zbędnych lub zniszczonych prowadząc odpowiednią dokumentację.
§ 60. Do zadań pedagoga i psychologa należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych słuchaczy, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchaczy w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień słuchaczy oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub
trudności w funkcjonowaniu słuchaczy, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie słuchacza i jego uczestnictwo w życiu Szkoły;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w Szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo słuchaczy w życiu Szkoły;
3) udzielanie słuchaczom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów słuchaczy;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym słuchaczy;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom niepełnoletnich słuchaczy i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień słuchaczy;
8) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchaczy w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień słuchaczy oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu słuchaczy, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie słuchacza i jego uczestnictwo w życiu Szkoły,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 61. 1. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania Szkoły, utrzymanie budynku Szkoły i jego otoczenia w stanie zapewniającym bezpieczeństwo słuchaczy, dbanie o ład i czystość w budynku szkolnym i wokół niego.
2. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników, o których mowa w ust. 1, ustala Dyrektor.