STATUT CXLVII LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO DLA DOROSŁYCH
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
- CXLVII Liceum Ogólnoksztakeyce dla Dorosłych. zwane dalej „Liceum”, jest szkołą publiczną dla dorosłych podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej i branżowej szkoły I stopnia. Liceum działa na podstawie ustawy z dnia 7 września I 991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. 256. poz. 2572. z późn. zm.), przepisów wykonawczych do ustawy oraz niniejszego statutu.
- Liceum wchodzi w skład Zespołu Szkół Spożywczo-Gastronomicznych w Warszawie, ul. Komorska 17/23.
- Pełna nazwa liceum brzmi: Zespół Szkół Spożywczo-Gastronomicznych w Warszawie, CXLVII Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Warszawie, ul. Komorska 17/23.
- Na pieczęci liceum używana jest nazwa liceum w pełnym brzmieniu oraz jej adres.
§ 2.
Organem prowadzącym liceum jest miasto stołeczne Warszawa.
- Organ prowadzący może nadać imię lub dokonać zmiany nazwy liceum na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej lub Samorządu Słuchaczy.
Nadzór pedagogiczny nad liceum sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
- Do liceum dla dorosłych mogą być przyjmowani słuchacze, którzy ukończyli szkołę podstawową, branżową szkołę I stopnia, zasadniczą szkołę zawodową.
- Szkoła realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu oraz wymiarze określonych w załączniku nr 12 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 stycznia 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (z późn. zm.).
- Szkoła prowadzi dokumentację przebiegu nauczania określoną w odrębnych przepisach.
Rozdział 2
Cele i zadania szkoły
§ 3.
Celem szkoły jest wychowanie i kształcenie, przygotowujące do dalszej nauki, pracy i życia we współczesnym świecie.
Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu osobowości słuchaczy, wyrabianiu poczucia odpowiedzialności, patriotyzmu oraz poszanowania dziedzictwa kulturowego.
Liceum wzbogaca, rozwija i uzupełnia umiejętności wyniesione z poprzedniego etapu nauczania.
Szkoła przygotowuje do wypełniania obowiązków obywatelskich i rodzinnych w oparciu o zasady solidarności, demokracji, sprawiedliwości, tolerancji i wolności.
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, a w szczególności:
1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa jej ukończenia oraz uzyskania świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego;
2) umożliwia kandydatom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia;
3) umożliwia rozwijanie zainteresowań słuchaczy.
Rozdział 3
Organy szkoły
§ 4.
Organami szkoły są:
1) Dyrektor;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Samorząd Słuchaczy.
§ 5.
Zadania Dyrektora określa statut Zespołu.
§ 6.
Rada Pedagogiczna szkoły jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor.
- Rada Pedagogiczna obraduje na zebraniach plenarnych lub nadzwyczajnych, zwoływanych w trybie ustawowym w sprawach pilnych.
- Członkiem Rady Pedagogicznej jest każdy nauczyciel uczący w szkole, bez względu na ilość godzin i formy zatrudnienia.
§ 7.
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperyment6w pedagogicznych w szkole;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
5) podejmowanie uchwal w sprawach skreślenia z listy słuchaczy.
Do kompetencji opiniodawczych Rady Pedagogicznej należą w szczególności:
1) organizacja pracy szkoły, w tym rozkład zajęć w ramach zjazdów;
2) projekt planu finansowego szkoły;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zająć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
5) propozycje dyrektora dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole.
Do innych kompetencji i należą:
1) uchwalanie i dokonywanie zmian w statucie liceum;
2) ustalenie regulaminu swojej działalności;
3) występowanie z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
§ 8.
Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z podejmowaniem uchwal w sprawie klasyfikacji i promowania słuchaczy, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktycznych oraz w miary bieżących potrzeb.
- Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego szkołę lub na wniosek co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej polowy jej członków.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane, protokół z przebiegu posiedzenia rady pedagogicznej w terminie 14 dni od daty posiedzenia rady pedagogicznej wpisuje się do księgi protokołów.
- Członkowie rady pedagogicznej zobowiązani są w terminie 10 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu obrad, na następnym posiedzeniu rady pedagogicznej rada decyduje o wprowadzeniu ewentualnych poprawek do protokołu.
- Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste słuchaczy, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Członkowie rady pedagogicznej mają obowiązek usprawiedliwienia swojej nieobecności na posiedzeniu rady pedagogicznej u przewodniczącego Rady.
§ 9.
W szkole może działać samorząd słuchaczy.
- Zasady wybierania oraz zasady i zakres działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół słuchaczy w glosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
- Regulamin wchodzi w życie po stwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną jego zgodność ze Statutem szkoły.
- Samorząd Słuchaczy ma prawo do przedstawienia wniosków i wyrażania opinii we wszystkich kwestiach dotyczących słuchaczy oraz związanych z funkcjonowaniem szkoły.
- Do zadań Samorządu Słuchaczy należy reprezentowanie i ochrona interesów słuchaczy wynikających ze spraw związanych z procesem kształcenia oraz problemów socjalno-bytowych i kulturalnych.
- Dyrektor uchyla uchwały Samorządu Słuchaczy podjęte niezgodnie z prawem i statutem szkoły.
Rozdział 4
Organizacja pracy szkoły
§ 10.
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określaj odrębne przepisy oraz decyzje Mazowieckiego Kuratora Oświaty w Warszawie.
§ 11.
- Organizację pracy szkoły w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły.
- Arkusz organizacyjny opracowuje dyrektor. W określonym terminie dyrektor zapoznaje z nim Radę Pedagogiczną oraz przedkłada go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu.
§ 12.
Realizację zadań liceum określa plan pracy Zespołu Szkół Spożywczo Gastronomicznych na dany rok szkolny.
§ 13.
- Liceum prowadzone jest w formie zaocznej.
Szkoła kształci słuchaczy na podstawie ramowego planu nauczania dla publicznego liceum ogólnokształcącego.
§ 14.
Dyrektor liceum ogólnokształcącego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i samorządu słuchaczy, uwzględniając zainteresowania słuchaczy oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym.
Konsultacje zbiorowe ze słuchaczami w szkole odbywają się we wszystkich semestrach co dwa tygodnie według rozkładu zajęć opracowanego na podstawie planu nauczania i arkusza organizacyjnego, w szczególnych przypadkach mogą odbywać się one inaczej.
- Konsultacje zbiorowe odbywają się ze wszystkich przedmiotów obowiązujących w danym semestrze.
- Czas zegarowy jednej konsultacji wynosi 45 minut lub 90 minut (2 x 45 minut).
- Dopuszcza się możliwość organizacji w szkole zaocznej konsultacji indywidualnych w wymiarze do 20 % ogólnej liczby godzin w semestrze w dowolnie wybranych dniach tygodnia, organizowanych przez dyrektora na podstawie odrębnego planu zajęć.
- Słuchacze szkoły otrzymują indeksy według wzoru odrębnie ustalonego przez Ministra Edukacji Narodowej.
- W szkole nauczyciele kierują samodzielną nauką słuchaczy, ułatwiając im osiąganie jak najlepszych wyników przez:
1) zapoznanie słuchaczy z programami nauczania;
2) udzielanie pomocy w zaopatrzeniu słuchaczy w podręczniki, poradniki, komentarze metodyczne i inne materiały dostosowane do zaocznej formy kształcenia;
3) udzielanie porad w sprawie nauki bezpośrednio oraz w drodze korespondencji;
4) organizowanie konferencji instruktażowych, konsultacji zbiorowych i indywidualnych;
5) ocenianie prac kontrolnych.
- W szkole organizuje się w ciągu semestru dwie konferencje instruktażowe: pierwszą – wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą - przedegzaminacyjną.
- Ocenianie i promowanie słuchaczy przeprowadzone jest na podstawie wewnątrzszkolnych zasad.
§ 15.
Szkoła, uwzględniając potrzeby słuchaczy, może:
1) organizować im nieodpłatne zajęcia wyrównawcze (w miary posiadanych środków);
2) prowadzić nauczanie w zespołach przedmiotowych na podstawie odrębnych przepisów;
3) dla słuchaczy przygotowujących się do egzaminu maturalnego mogą być organizowane dodatkowe konsultacje (w miary posiadanych środków).
§ 16.
- Liczba słuchaczy w oddziale klasy I wynosi co najmniej 30 słuchaczy.
- W uzasadnionych przypadkach organ prowadzący może wyrazić zgody na inną liczby uczniów niż wymieniona w ust. 1.
§ 17.
Dyrektor powierza każdy oddział - semestr opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w danym semestrze, zwanym dalej ,,opiekunem". Opiekun wykonuje zadania wychowawcy określone odrębnymi przepisami.
§ 18.
W liceum działa biblioteka, której szczegółową organizację oraz zadania nauczyciela bibliotekarza określa statut Zespołu.
§ 19.
Nauczanie zdalne
Nauczanie zdalne obowiązuje w czasie zawieszenia zajęć w szkole.
- Zajęcia trwają w bloku po 1,5 godziny, w uzasadnionych przypadkach można je skrócić do 60 minut lub wydłużyć do 120 minut.
- Dyrektor będzie mógł zrezygnować z nauki zdalnej w czasie zawieszenia zajęć. W takich przypadkach słuchacze zostaną poinformowani o dostępnych materiałach i sposobach utrwalania wiedzy.
- Zajęcia będą się odbywać na platformie Teams, słuchacze ze względów bezpieczeństwa logują się jako uczestnicy zdefiniowani imieniem i nazwiskiem.
- Obecność ucznia i jego oceny są zapisywane w e-dzienniku.
- Słuchacz ma prawo do indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia. Informacje o terminie i formie konsultacji będą przekazywane słuchaczom.
Rozdział 5
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 20.
- W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania tych pracowników określają odrębne przepisy.
- Nauczyciel prowadzi pracy dydaktyczno-wychowawczą, jest odpowiedzialny za jej jakość, wyniki oraz bezpieczeństwo słuchaczy na terenie liceum.
- Nauczyciel jest zobowiązany do:
1) realizowania programu kształcenia, wychowania i opieki w ramach powierzonych mu zadań, osiągając w stopniu optymalnym cele szkoły ustalone w programach i planie pracy szkoły;
2) wzbogacania własnego warsztatu pracy przedmiotowej i wychowawczej;
3) bezstronności i obiektywizmu w ocenie słuchaczy oraz sprawiedliwego ich traktowania;
3) bezstronności i obiektywizmu w ocenie słuchaczy oraz sprawiedliwego ich traktowania;
5) otoczenia szczególną opieką słuchaczy szczególnie zdolnych, rozwijania ich zainteresowań;
6) zapoznania słuchaczy z programem nauczania;
7) przeprowadzania wszelkiego typu egzaminów;
8) terminowego sprawdzania prac kontrolnych i egzaminacyjnych słuchaczy;
9) prowadzenia dokumentacji pedagogicznej przedmiotu, klasy lub semestru;
10) uczestniczenia w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych szkole oraz przez inne instytucje;
11) udzielania konsultacji indywidualnych lub zbiorowych słuchaczom poza obowiązkowym wymiarem zajęć wynikających z planu zajęć;
12) współpracy z biblioteką szkolną w zakresie gromadzenia księgozbioru bibliotecznego w odniesieniu do danego przedmiotu;
13) przygotowania materiałów pisemnych i kserograficznych dla słuchaczy szkół zaocznych;
14) pomocy słuchaczom w organizowaniu uroczystości i imprez kulturalnych w szkole;
15) aktywnego uczestnictwa w posiedzeniach rad pedagogicznych i komisjach przedmiotowych;
16) sporządzania semestralnych planów pracy.
- Nauczyciel uprawniony jest do:
1) decydowania w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu;
2) opracowania autorskich programów nauczania;
3) decydowania o cenie bieżącej, semestralnej i rocznej swoich słuchaczy;
4) wnioskowania w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich słuchaczy.
§ 21.
Zadaniem opiekuna semestru jest sprawowanie opieki wychowawczej nad słuchaczami.
- Opiekun semestru jest zobowiązany do zapoznania swoich wychowanków ze statutem szkoły, przepisami określającymi zasady oceniania. klasyfikowania i promowania słuchaczy, przepisami z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy i przepisami przeciwpożarowymi oraz z zasadami organizacji pracy i nauki w liceum.
- Do zadań opiekuna semestru należy:
1) czuwanie nad systematycznym uczęszczaniem słuchaczy do szkoły;
2) ustalanie przyczyn nieobecności słuchacza na zajęciach;
3) utrzymywanie stałego kontaktu z nauczycielami uczącymi w danym semestrze;
4) podejmowanie środków zaradczych w przypadku niewłaściwego zachowania się słuchacza;
5) kształtowanie rozumienia podstawowych zasad samokształcenia.
- Opiekun zobowiązany jest do wykonywania czynności administracyjnych dotyczących semestru w zakresie:
1) prawidłowego prowadzenia e-dziennika i arkuszy ocen;
2) sprawdzenia dokumentów wychowanków - egzaminy klasyfikacyjne, egzaminy poprawkowe;
3) zgodności wpisów w e-dzienniku z dokumentacją semestru;
4) prawidłowego wpisywania ocen do indeksów i na świadectwach;
5) wypełnianie arkuszy klasyfikacyjnych semestru.
§ 22.
Zadania psychologa, pedagoga i doradcy zawodowego określają odrębne przepisy.
§ 23.
Zadania pracowników administracji i obsługi określa statut Zespołu.
Rozdział 6
Zasady rekrutacji słuchaczy
§ 24.
O przyjęcie do liceum mogą ubiegać się kandydaci, którzy ukończyli co najmniej 17 lat w roku szkolnym, w którym podejmuje naukę oraz posiada świadectwo ukończenia gimnazjum, szkoły podstawowej, szkoły branżowej I stopnia lub zasadniczej szkoły zawodowej.
Absolwenci zasadniczej szkoły zawodowej i branżowej I stopnia przyjmowani są do drugiej klasy liceum.
- Podstawą przyjęcia na semestr programowo wyższy jest świadectwo szkolne, odpis arkusza ocen lub indeks.
- Rekrutacja słuchaczy na semestr I i Ill odbywa się na podstawie regulaminu rekrutacji.
- Rekrutacja słuchaczy do liceum odbywa się w terminie określonym w zarządzeniu Mazowieckiego Kuratora Oświaty.
Rozdział 7
Prawa i obowiązki słuchaczy
§ 25.
Suchacz ma prawo do:
1) uzyskania informacji na początku roku szkolnego na temat programu nauczania i wymagań edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów;
2) wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskania na nie wyjaśnień i odpowiedzi;
3) przedstawiania wychowawcy semestru, dyrektorowi i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy;
4) jawnego wyrażania opinii dotyczących życia szkoły, nie może to jednak uwłaczać godności osobistej innych osób;
5) bezpiecznych warunków pobytu w szkole;
6) korzystania ze wszystkich pomieszczeń zgodnie z ich przeznaczeniem w myśl obowiązujących regulaminów;
7) nietykalności osobistej;
8) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
- Suchacz ma obowiązek:
1) przestrzegania postanowień statutu;
2) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły;
3) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
4) dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów;
5) bezwzględnego przestrzegania zakazu palenia tytoniu, picia alkoholu. posiadania i używania środków odurzających:
6) bezwzględnego przestrzegania zakazu przebywania na terenie szkoły w stanie nietrzeźwym;
7) należytego przygotowania się do zajęć lekcyjnych;
8) przestrzegania zakazu używania telefonów komórkowych podczas zajęć lekcyjnych:
9) troszczenia się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd oraz utrzymania porządku na korytarzach i w pomieszczeniach szkoły. Za zniszczone mienie szkoły słuchacz ponosi odpowiedzialność materialną.
§ 26.
Słuchacza nagradza się za:
1) rzetelną naukę i pracę społeczną;
2) wzorową frekwencję;
3) wybitne osiągnięcia.
- Rodzaje nagród:
1) pochwala nauczyciela wychowawcy;
2) pochwała dyrektora szkoły udzielona publicznie;
3) nagroda rzeczowa lub dyplom.
- Słuchacza karze się za nieprzestrzeganie postanowień statutu.
- W stosunku do słuchaczy stosuje się następujące rodzaje kar:
1) upomnienie nauczyciela wychowawcy;
2) upomnienie lub nagana dyrektora szkoły;
3) zawieszenie w prawach słuchacza;
4) skreślenie z listy słuchaczy z warunkowym zawieszeniem kary na okres ustalony przez radę pedagogiczną nie dłużej niż do końca roku szkolnego;
5) skreślenie z listy słuchaczy.
- Dyrektor liceum na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Słuchaczy, może skreślić słuchacza z listy w przypadku:
1) świadomego i nagannego działania przynoszącego znaczące szkody szkole, społeczności klasowej, innym słuchaczom, nauczycielom lub innym pracownikom szkoły (dewastacja sprzętu, rozpowszechnianie informacji godzących w dobre imię osób, pobicie, posiadanie lub użycie środków zagrażających życiu lub zdrowiu, kradzieże, rozboje, wymuszenia);
2) nagminnego nieusprawiedliwionego opuszczania obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
3) fałszowania lub niszczenia dokumentów;
4) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo pospolite;
5) używania środków odurzających lub nakłaniania do tego innych;
6) spożywanie alkoholu na terenie szkoły lub przebywanie w stanie nietrzeźwym.
- Od wymierzonej kary słuchacz ma prawo odwołać się do dyrektora w terminie 7 dni. Odwołanie powinno być rozpatrzone w ciągu 14 dni od jego wniesienia.
§ 27.
Formy opieki i pomocy słuchaczom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna, określa statut Zespołu.
Rozdział 8
Wewnątrzszkolny system oceniania
§ 28.
Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez słuchacza wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej odrębnymi przepisami nauczania realizowanych w szkole programów.
§ 29.
Zasady oceniania w szczególności ustalają:
1) Skalę i sposób formułowania ocen bieżących i semestralnych ocen klasyfikacyjnych;
2) Termin i formy informowania słuchacza o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych;
3) Termin klasyfikacji semestralnej;
4) Tryb i formy egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych.
- Cele oceniania wewnątrzszkolnego:
1) Informowanie słuchacza o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie;
2) Pomoc słuchaczowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju, motywowanie słuchacza do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
3) Dostarczanie informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach;
4) Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania semestralnych ocen kwalifikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) Bieżące ocenianie i semestralne klasyfikowanie według skali i w formach przyjętych w szkole oraz zaliczanie, niektórych zajęć edukacyjnych;
3) Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych;
4) Ustalanie ocen semestralnych i warunki ich poprawiania.
§ 30.
Nauczyciel na początku każdego semestru informuje słuchaczy o wymaganiach edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych. Zapoznaje również słuchaczy z materiałami źródłowymi potrzebnymi do realizacji treści programowych oraz z metodyki samodzielnej pracy i sposobem prowadzenia notatek.
§ 31.
- W szkole dla dorosłych nie ocenia się zachowania słuchaczy.
- Oceny klasyfikacyjne ustalane po każdym semestrze stanowią podstawę do promowania słuchaczy na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.
§ 31.
Oceny bieżące i klasyfikacyjne oceny semestralne wyraża się wg następującej skali:
1) stopień celujący (6);
2) stopień bardzo dobry (5);
3) stopień dobry (4);
4) stopień dostateczny (3);
5) stopień dopuszczający (2);
6) stopień niedostateczny (1).
- Ustala się następujące wymagania i kryteria uzyskania poszczególnych ocen:
1) Stopień celujący otrzymuje słuchacz, który:
a) posiada wiedzy i umiejętności objęte programem nauczania przedmiotu w danym semestrze, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe,
b) rozwiązuje problemy nietypowe;
2) Stopień bardzo dobry otrzymuje słuchacz, który:
a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danym semestrze,
b) sprawnie posługuje się: zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, stosuje posiadaną wiedzę do rozwiązywania problemów w nowych sytuacjach;
3) Stopień dobry otrzymuje słuchacz, który opanował wiadomości na poziomie pozwalającym rozwiązywać samodzielnie typowe zadania i problemy teoretyczne i praktyczne zawarte w podstawach programowych poszczególnych przedmiotów, swobodnie posługuje się słownictwem typowym dla danego przedmiotu;
4) Stopień dostateczny otrzymuje słuchacz, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności na poziomie średnim, nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych,
b) rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne ze zdarzającymi się: błędami lub przy niewielkiej pomocy nauczyciela;
5) Stopień dopuszczający otrzymuje słuchacz, który:
a) ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekraczają możliwości uzyskania przez słuchacza podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,
b) rozwiązuje przy pomocy nauczyciela zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności;
6) Stopień niedostateczny otrzymuje słuchacz, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych przedmiotu nauczania w danym semestrze, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z danego przedmiotu,
b) nie jest w stanie rozwiązać lub wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności.
§ 32.
- Oceny z egzaminów semestralnych w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się w pełnym brzmieniu.
- Oceny są jawne dla słuchaczy. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne i egzaminacyjne słuchacz może otrzymać do wglądu na warunkach określonych przez nauczyciela.
- Na prośbę słuchacza nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
- Przy wystawianiu ocen semestralnych i końcowych plusów i minusów nie uwzględnia się.
§ 34.
- Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych słuchacza, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji semestralnej stwierdzono, ze poziom osiągnięć edukacyjnych słuchacza uniemożliwia lub utrudnia mu kontynuowanie nauki w semestrze programowo wyższym, nauczyciel przekazuje słuchaczowi informacje określające, jakie wiadomości należy uzupełnić, a szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć mu szansę uzupełnienia braków.
§ 35.
- Sprawdzanie osiągnięć słuchaczy odbywa się na podstawie:
1) pisemnych prac semestralnych (kontrolnych) i egzaminacyjnych;
2) egzaminów ustnych;
3) ocen z aktywności na zajęciach prowadzonych w formie ćwiczeń.
- W e-dzienniku zapisuje się osiągnięcia edukacyjne słuchaczy, wystawiając oceny za prace kontrolne, oceny z egzaminów semestralnych.
- W indeksie słuchacza nauczyciel wpisuje oceny semestralną i potwierdza j własnoręcznym podpisem.
- Prace kontrolne i egzaminacyjne opatrzone recenzją (a w przypadku egzaminu testowego podana punktacja) przekazywane są dyrektorowi szkoły.
- Prace kontrolne przechowywane są przez szkołę do końca każdego roku szkolnego, a egzaminacyjne do zakończenia przez słuchacza okresu edukacji w danej szkole.
§ 36.
- Podstawą klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych są egzaminy semestralne przeprowadzane z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania:
1) egzamin semestralny z języka polskiego, języka obcego nowożytnego i matematyki przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej;
2) z pozostałych zajęć edukacyjnych egzamin semestralny przeprowadza się w formie ustnej.
- Egzamin ustny może być przeprowadzony przed sesją egzaminacyjną na wniosek nauczyciela za zgodą dyrektora szkoły w przypadku, gdy został zrealizowany materiał nauczania, a słuchacze otrzymali oceny pozytywne z prac kontrolnych i wymaganych ćwiczeń.
- Nauczyciele zobowiązani są w terminie dwóch tygodni przed ustalonym terminem przeprowadzenia egzaminu przedłożyć do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły zagadnienia egzaminacyjne, a najpóźniej w przeddzień egzaminu pisemnego lub ustnego, zestawy pytań egzaminacyjnych. Liczba zestawów zadań przygotowanych na część ustną egzaminu musi być większa od liczby słuchaczy przystępujących do egzaminu. Słuchacz losuje jeden zestaw.
- Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna semestralna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
§ 37.
- Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który:
1) uczęszczał na obowiązkowe konsultacje i ćwiczenia z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na konsultacje i ćwiczenia;
2) uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych oceny co najmniej dopuszczającą. W przypadku, gdy słuchacz otrzymał oceny niedostateczną z pracy kontrolnej, jest zobowiązany wykonać w terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, drugą pracę kontrolną;
- Słuchacz wykonuje jedną pracę kontrolną w semestrze z każdego przedmiotu. Wszystkie prace kontrolne powinny być ocenione co najmniej na 2 tygodnie przed terminem egzaminu.
- Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpi do egzaminów semestralnych w wyznaczonym terminie, zdaje te egzaminy w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły:
a) po zakończeniu semestru jesiennego, najpóźniej do końca lutego,
b) po zakończeniu semestru wiosennego, najpóźniej do 31 sierpnia.
- Słuchacz, który nie spełnił warunków określonych w ust. I, nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego jest ustalony przez dyrektora szkoły. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
§ 38.
- Słuchacz otrzymuje promocję na semestr programowo wyższy, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny wyższe od stopnia niedostatecznego.
- Słuchacz, który w wyniku klasyfikacji semestralnej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego albo dwóch egzaminów semestralnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
- Egzaminy poprawkowe są przeprowadzone po każdym semestrze.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne:
1) po zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego;
2) po zakończeniu semestru wiosennego w terminie do 3I sierpnia.
- Egzamin poprawkowy z języka polskiego, języka obcego, matematyki składa się z części pisemnej i części ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzamin poprawkowy zdaje się w formie ustnej.
- Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły, jednak nie później niż do końca marca w sesji jesiennej, lub do końca września w sesji wiosennej.
- Suchacz, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy.
§ 38a.
- Z egzaminu semestralnego, egzaminu semestralnego w terminie dodatkowym oraz egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1) nazwy zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
2) nazwisko nauczyciela przeprowadzającego egzamin;
3) termin egzaminu;
4) imiona i nazwiska słuchaczy, którzy przystąpili do egzaminu;
5) oceny klasyfikacyjne uzyskane przez poszczególnych słuchaczy.
- Do protokołu dołącza się:
1) prace egzaminacyjne słuchaczy - w przypadku egzaminu w formie pisemnej;
2) wylosowane przez poszczególnych słuchaczy zestawy zadań wraz ze zwięzłą informacją o odpowiedziach słuchaczy - w przypadku egzaminu w formie ustnej.
§ 42.
Słuchacz może zgłosić na piśmie zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uzna, ze semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku zastrzeżeń do egzaminu poprawkowego w terminie 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
- Sprawy sporne pomiędzy słuchaczem, a nauczycielem ustalającym oceny powinny być zgłaszane bezpośrednio dyrektorowi szkoły lub za pośrednictwem opiekuna semestru przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
- W przypadku stwierdzenia, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności słuchacza w formie pisemnej i ustnej.
- Ustalona przez komisję ocena klasyfikacyjna nie może być niższa od ustalonej wcześniej.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin sprawdzianu. pytania (zadania) sprawdzające, wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
§ 43.
Suchacz kończy liceum, jeśli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w semestrze programowo najwyższym oraz semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 44.
Liceum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Tablice i pieczęcie liceum zawierają nazwę Zespołu i nazwę szkoły.
§ 45.
Liceum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zasady prowadzenia przez liceum gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
- Liceum może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
- Statut został zatwierdzony na plenarnym posiedzeniu rady pedagogicznej.
- Organ nadzorujący sprawdza zgodność statutu z obowiązującymi przepisami.
- Zmiany w statucie związane z nowelizacją prawa oświatowego oraz potrzebami szkoły są każdorazowo zatwierdzane przez radę pedagogiczną.
- Statut obowiązuje od 1.09.2022 r.