Przejdź do treści

Statut Branżowej Szkoły Spożywczo-Gastronomicznej I stopnia z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II

w Zespole Szkół Spożywczo-Gastronomicznych

Rozdział VI

PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW

§ 37.

Prawa ucznia

Uczeń ma prawo do:

  1. współdecydowania o sprawach szkoły poprzez swoich przedstawicieli w Samorządzie Uczniowskim
  1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny umysłowej oraz możliwościami szkoły;
  1. korzystania pod opieką w określonym czasie z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki;
  1. opieki wychowawczej i właściwych warunków pobytu w szkole, zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszystkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz do ochrony i poszanowania godności;
  1. pomocy pedagogiczno-psychologicznej zorganizowanej zgodnie z odrębnymi przepisami;
  1. swobodnego, kulturalnego wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych;
  1. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
  1. rozwijania w miarę możliwości szkoły zainteresowań, zdolności i talentów;
  1. korzystania z pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa (stypendia) lub rady rodziców (nagrody, zapomogi);
  1. korzystania z pomocy stypendialnej lub doraźnej w miarę możliwości posiadanych przez szkołę środków; w przypadku ucznia, który nie realizuje obowiązku nauki lub rażąco narusza Regulamin Uczniowski, prawo to może zostać odebrane, ograniczone lub zawieszone przez dyrektora szkoły.
  1. korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego;
  1. sprawiedliwej, jawnej i uzasadnionej przez nauczyciela oceny oraz jej poprawienia;
  1. korzystania z pełnych przerw międzylekcyjnych, z wyjątkiem przedmiotów, na których wymagana jest ciągłość pracy na kilku jednostkach lekcyjnych;
  1. uczeń niepromowany ma prawo powtórzyć klasę, zobowiązany jest jednak do złożenia w sekretariacie podania co najmniej na 1 dzień przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej inaugurującej nowy rok szkolny. Uczeń, który porzucił szkołę lub został skreślony z listy uczniów, traci prawo do powtarzania klasy. W przypadku porzucenia klasy pierwszej lub zmiany typu szkoły może być przyjęty na następny rok na ogólnych zasadach rekrutacji,
  1. poprawy oceny niedostatecznej z testów, sprawdzianów oraz prac klasowych w terminie uzgodnionym z właściwym nauczycielem według zasad określonych w przedmiotowych zasadach oceniania. Prawo to nie dotyczy oceny za pracę niesamodzielną.

§ 38.

Obowiązki ucznia

Uczeń ma obowiązek przestrzegania zapisów statutu szkoły, w szczególności:

  1. przestrzegania postanowień obowiązujących w szkole regulaminów, procedur, zarządzeń dyrektora szkoły oraz uchwał organów szkoły;
  1. regularnego uczęszczania na wszystkie przewidziane planem lekcje i inne zajęcia, w tym udziału w zajęciach zdalnych;
  1. udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowanie w ich trakcie: niezakłócania toku lekcji, aktywnego uczestnictwa, wykonywania poleceń nauczyciela, nieopuszczania samowolnie zajęć, posługiwania się kulturalnym językiem, zaniechania wszelkich działań uniemożliwiających uczestnictwo innych uczniów oraz właściwą realizację zajęć dydaktyczno- wychowawczych,
  1. systematycznego korzystania z e-dziennika: odbierania informacji, zapoznawania się z ocenami i frekwencją, wypełniania dokumentów dostarczanych w formie elektronicznej;
  1. systematycznej pracy w celu zdobywania wiedzy i umiejętności oraz aktywne uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych oraz pracy samokształceniowej;
  1. udziału w badaniu osiągnięć edukacyjnych, próbnych egzaminach maturalnych oraz potwierdzających kwalifikacje w zawodzie;
  1. samodzielnego wykonywania prac domowych i kontrolnych, również poprzez e- dziennik oraz platformy edukacyjne dopuszczone przez szkołę w procesie nauki;
  1. respektowania poleceń nauczycieli, wychowawcy, dyrektora i innych pracowników szkoły;
  1. przestrzegania zasad współżycia społecznego, w szczególności zachowywania się zgodnie z zasadami kultury współżycia oraz przepisami prawa, poszanowania godności, okazywania szacunku dorosłym i kolegom/koleżankom – zarówno na terenie szkoły, jak i podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza jej siedzibą, w trakcie korzystania z narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych i platform edukacyjnych dopuszczonych przez szkołę,
  1. punktualnego przychodzenia do szkoły i niespóźniania się na poszczególne lekcje;
  1. usprawiedliwiania nieobecności u wychowawcy na ustalonym druku wniosku lub poprzez system dziennika elektronicznego na zasadach ustalonych przez wychowawcę klasy, nie dłużej niż na następnej godzinie wychowawczej;
  1. uregulowania wszystkich zobowiązań wobec szkoły w przypadku przerwania nauki w szkole oraz przed otrzymaniem świadectwa ukończenia szkoły;
  1. dbania o swój estetyczny, schludny wygląd i ubiór. Podczas uroczystości szkolnych oraz w dniach ustalonych przez dyrektora szkoły obowiązuje strój galowy;
  1. przestrzegania obowiązujących przepisów i zarządzeń dotyczących bezpieczeństwa własnego i innych, w szczególności:

a. zakazu wnoszenia na teren szkoły niebezpiecznych środków, tj. materiały wybuchowe, broń palną i jej atrapy, wskaźniki laserowe oraz inne przedmioty i substancje mogące zagrażać zdrowiu i życiu osób przebywających na terenie zespołu szkół;

b. zakazu wprowadzania do budynku szkolnego osób nieuprawnionych spoza szkoły;

c. zakazu podszywania się pod nauczycieli, uczniów lub ich rodziców także z wykorzystaniem w sieci ich danych umożliwiających rozpoznanie tożsamości danej osoby;

d. zakazu rozpowszechniania treści i materiałów o charakterze nieobyczajnym, pornograficznym i seksistowskim;

e. niepodejmowania innych społecznie nieakceptowanych i niepożądanych działań w sieci związanych z szeroko pojętym zjawiskiem cyberprzemocy,

  1. respektowania zakazu używania w czasie lekcji telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, z wyjątkiem wykorzystania ich do celów dydaktycznych za zgodą nauczyciela
  1. nierejestrowania przy pomocy urządzeń technicznych obrazów i dźwięków bez wiedzy i zgody zainteresowanych;
  1. przestrzegania zakazu posiadania, rozprowadzania i zażywania wszelkich środków psychoaktywnych na terenie szkoły i w jej pobliżu (dotyczy alkoholu, papierosów, w tym elektronicznych, narkotyków oraz innych środków odurzających);
  1. przestrzegania zasad dotyczących korzystania z elektronicznych systemów dokumentacji szkolnej z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa (zakaz niszczenia, fałszowania i upubliczniania treści zawartych w dokumentacji).

§ 39.

Naruszenie praw ucznia

Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia:

  1. uczeń, jego rodzice lub inna osoba dorosła mają prawo do złożenia skargi w formie pisemnej do dyrektora szkoły, która składana jest w sekretariacie szkoły, w terminie 5 dni roboczych od powzięcia wiadomości o naruszeniu praw ucznia, jeśli uznają, że te prawa zostały naruszone;
  1. złożona skarga musi zawierać opis sytuacji i konkretne zarzuty dotyczące naruszenia praw ucznia;
  1. dyrektor szkoły przeprowadza postępowanie wyjaśniające w sprawie złożonej skargi w ciągu 14 dni, łącznie z przekazaniem informacji na piśmie do wnioskodawcy, od dnia wpłynięcia skargi do sekretariatu szkoły; w przypadkach szczególnych skarga powinna być rozpatrzona w terminie do 1 miesiąca;
  1. w trakcie postępowania wyjaśniającego dyrektor szkoły może wykorzystać opinię pedagoga szkolnego, wychowawcy oddziału danej klasy, nauczycieli i pracowników szkoły, innych uczniów szkoły oraz ich rodziców;
  1. dyrektor szkoły przekazuje wnioskodawcy odpowiedź na piśmie w sprawie podjętego rozstrzygnięcia w postępowaniu;
  1. decyzja dyrektora szkoły w sprawie dotyczącej podjętego rozstrzygnięcia w postępowaniu o naruszenie praw ucznia jest ostateczna;
  1. w przypadku złożenia skargi, która dotyczy naruszenia praw ucznia przez niepełnoletniego ucznia szkoły, obowiązkiem dyrektora szkoły jest powiadomienie rodziców ucznia o tym fakcie, w porozumieniu z wychowawcą oddziału klasy, do której uczęszcza uczeń;
  1. powiadomienia rodziców dokonuje wychowawca oddziału klasy, do której uczęszcza uczeń za pośrednictwem e-dziennika.

§ 40.

Nagrody

  1. Uczeń może otrzymać nagrodę za:

a. bardzo dobre wyniki w nauce i prace społeczne (średnia ocen powyżej 4,5 oraz co najmniej dobre zachowanie)

b. wzorową postawę

c. wybitne osiągnięcia

d. dzielność i odwagę

e. wyróżniającą frekwencję

f. inne pożyteczne działania.

  1. Nagrody przyznawane są na wniosek wychowawców klas, dyrekcji, opiekunów kół zainteresowań i organizacji młodzieżowych oraz innych instytucji i osób prywatnych.
  1. Nagrody zatwierdza Rada Pedagogiczna lub dyrektor szkoły.
  1. Rodzaje nagród:

a. pochwała wychowawcy na forum klasy,

b. pochwała dyrektora szkoły wobec uczniów,

c. list pochwalny do rodziców ucznia,

d. nagroda książkowa, dyplom, puchar lub inna nagroda rzeczowa przyznana przez władze oświatowe lub inne instytucje współpracujące ze szkołą;

  1. Tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej uczniowi nagrody:

a. zastrzeżenia do przyznanej nagrody mają formę wniosku złożonego na piśmie przez ucznia szkoły, jego rodziców lub inną osobę dorosłą;

b. wniosek należy skierować do dyrektora szkoły i należy go złożyć w sekretariacie szkoły w terminie 3 dni roboczych od powzięcia informacji o przyznanej nagrodzie;

c. wniosek ma zawierać uzasadnienie, dla którego jest składany;

d. dyrektor szkoły w terminie 5 dni roboczych jest zobowiązany odpowiedzieć wnioskodawcy pisemnie na złożony wniosek;

e. w czasie rozpoznawania zastrzeżeń, dyrektor szkoły może wykorzystać opinię wychowawcy oddziału danej klasy, pedagoga szkolnego, nauczycieli,

f. pracujących w szkole, uczniów szkoły i ich rodziców;

g. wyjaśnienie dyrektora szkoły w sprawie złożonych zastrzeżeń do przyznanej nagrody jest ostateczne;

h. w przypadku złożenia wniosku przez niepełnoletniego ucznia szkoły, obowiązkiem dyrektora szkoły jest powiadomienie rodziców ucznia o tym fakcie, w porozumieniu z wychowawcą oddziału klasy, do której uczęszcza uczeń;

i. powiadomienia rodziców ucznia dokonuje wychowawca oddziału klasy, do której uczęszcza uczeń, za pośrednictwem e-dziennika.

§ 41.

Kary

  1. Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie statutu szkoły, uchwał Rady Pedagogicznej, regulaminów i zarządzeń dyrektora szkoły:

1) upomnieniem wychowawcy klasy

2) naganą wychowawcy klasy na piśmie, 

3) pracą społeczną na rzecz szkoły lub innych podmiotów wskazanych przez szkołę,

4) naganą dyrektora szkoły,

5) kontraktem zawartym między komisją wychowawczą a uczniem i jego rodzicami, określającym wymagania szkoły względem ucznia,

6) skreśleniem z listy uczniów,

7) w przypadku przekroczenia 50% nieobecności uczniów niepełnoletnich szkoła powiadamia odpowiednie organy i instytucje państwowe.

  1. Uczeń ponosi odpowiedzialność materialną za wyrządzone szkody. Dotyczy to pojedynczego sprawcy lub grupy uczniów odpowiedzialnych za szkodę.
  1. Stosuje się zasadę stopniowania kar, jednak w szczególnie rażących przypadkach odstępuje się od tej zasady i stosuje najwyższe kary, łącznie ze skreśleniem z listy uczniów. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
  1. Tryb odwoływania się od kary statutowej udzielonej uczniowi szkoły:

1) od nagany dyrektora szkoły udzielonej uczniowi na piśmie upomniany uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się do rady pedagogicznej szkoły w terminie 3 dni roboczych od udzielenia uczniowi nagany dyrektora szkoły;

2) odwołanie od nagany dyrektora szkoły do rady pedagogicznej szkoły składa się na piśmie w sekretariacie szkoły;

3) rada pedagogiczna podejmuje uchwałę w ww. sprawie w ciągu 10 dni roboczych od dnia wpłynięcia odwołania;

4) uchwała rady pedagogicznej szkoły w kwestii odwołania od nagany dyrektora szkoły dla ucznia jest ostateczna;

5) w przypadku złożenia odwołania od kary statutowej udzielonej uczniowi szkoły przez niepełnoletniego ucznia szkoły obowiązkiem dyrektora szkoły jest powiadomienie rodziców ucznia o tym fakcie, w porozumieniu z wychowawcą oddziału klasy, do której uczęszcza uczeń;

6) powiadomienia rodziców ucznia dokonuje wychowawca klasy poprzez e- dziennik.

  1. Uczeń może być skreślony z rejestru uczniów za następujące wykroczenia:

1) szczególnie rażące naruszenie postanowień Statutu Szkoły,

2) kilkakrotne naruszenie obowiązków określonych w Statucie Szkoły,

3) naruszanie nietykalności lub dobrego imienia nauczycieli i pracowników szkoły słowem, czynem, zarówno na terenie szkoły, jak i poza nią, w tym w sieci,

4) nieuprawnione korzystanie z papierowych i elektronicznych systemów dokumentacji szkolnej, w tym niszczenie, fałszowanie, upublicznianie treści w niej zawartych,

5) podszywanie się pod nauczycieli, uczniów lub ich rodziców z wykorzystaniem w sieci ich danych, umożliwiających rozpoznanie tożsamości danej osoby,

6) znieważanie, zniesławianie i pomówienia dyrektora szkoły, nauczycieli pełniących obowiązki funkcjonariuszy publicznych oraz innych pracowników szkoły,

7) spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa poprzez wprowadzanie na zajęcia lekcyjne nieuprawnionych osób spoza szkoły,

8) zakłócanie pracy szkoły, toku zajęć lekcyjnych, w szczególności: niewykonywanie poleceń nauczyciela, samowolne opuszczanie zajęć, wulgarne, zachowanie oraz inne działania uniemożliwiające właściwą realizację zajęć organizowanych przez szkołę,

9) bycie pod wpływem, posiadanie środków psychoaktywnych oraz ich rozprowadzanie na terenie szkoły i w jej pobliżu (dotyczy również papierosów, w tym elektronicznych),

10) rozpowszechnianie treści i materiałów o charakterze nieobyczajnym, pornograficznym i seksistowskim,

11) naruszanie godności i nietykalności osobistej innych osób, w szczególności stosowanie przemocy psychicznej i fizycznej w różnych formach,

12) nagminne opuszczanie zajęć lekcyjnych, lekceważenie obowiązków szkolnych,

13) dewastację i niszczenie mienia szkoły,

14) kradzieże i niszczenie cudzego mienia,

15) jeżeli uczeń został skazany prawomocnym wyrokiem sądowym,

16) rażące nieprzestrzeganie regulaminów szkolnych, zarządzeń dyrektora szkoły, dotyczących zasad bezpieczeństwa,

17) nierealizowanie praktycznej nauki zawodu.

  1. Skreślenie następuje decyzją dyrektora po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego oraz opinii Rady Pedagogicznej. Przy skreślaniu ucznia z listy obowiązuje tryb administracyjny.
  1. W przypadku sytuacji grożącej skreśleniem ucznia z listy należy przyjąć następujący tok postępowania:

1) pedagog szkolny sporządza notatkę o zaistniałym incydencie, dołączając do niej związane ze sprawą materiały;

2) należy sprawdzić, czy dane wykroczenie zostało uwzględnione w Statucie Szkoły jako przypadek, za który można skreślić z listy;

3) Rada Pedagogiczna podejmuje uchwałę, dotyczącą sprawy ucznia;

4) na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej oraz po zapoznaniu się z opinią Samorządu Uczniowskiego dyrektor szkoły podejmuje decyzję o sposobie ukarania ucznia. O swojej decyzji oraz o trybie odwoławczym powiadamia ucznia i jego rodziców.

  1. W trakcie całego postępowania odwoławczego uczeń ma prawo chodzić do szkoły, do otrzymania ostatecznej decyzji, chyba że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.