Statut Branżowej Szkoły Spożywczo-Gastronomicznej I stopnia z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II
Rozdział V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 29.
Pracownicy szkoły
- W szkole zatrudnia się nauczycieli, pedagogów, psychologa, doradcę zawodowego oraz pracowników na stanowiskach urzędniczych, pomocniczych i obsługi w liczbie niezbędnej do jej prawidłowego funkcjonowania.
- Zasady zatrudniania, wynagradzania oraz kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników szkoły określają odrębne przepisy.
- Zadaniami innych pracowników szkoły jest zapewnienie sprawnego działania szkoły w zakresie finansowym i administracyjnym, zapewnienie bezpieczeństwa uczniów, a także utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- Szczegółowy zakres czynności dla pracowników niepedagogicznych wymienionych w ust. 1 ustala dyrektor.
§ 30.
Nauczyciele
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą uwzględniającą potrzeby i zainteresowania uczniów, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i powierzonych jego opiece uczniów.
- Nauczyciel ponadto:
1) realizuje zadania wyznaczone przez dyrektora szkoły;
2) zapoznaje się z aktualnym stanem prawa oświatowego;
3) planuje proces dydaktyczny poprzez stworzenie planu dydaktycznego zawierającego cele poszczególnych zajęć edukacyjnych oraz oczekiwane efekty kształcenia wynikające z zapisów podstawy programowej;
4) projektuje zajęcia edukacyjne, wykorzystując najnowszą wiedzę pedagogiczną i wiedzę na temat uczenia się uczniów;
5) prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą z uczniami w zakresie nauczania przedmiotów i jest odpowiedzialny za wyniki tej pracy;
6) przestrzega tajemnicy służbowej;
7) przestrzega wewnętrznych regulaminów szkoły;
8) efektywnie wykorzystuje czas przeznaczony na pracę z uczniem;
9) konsekwentnie realizuje zadania wychowawcze szkoły oparte o ustalony system wartości;
10) na bieżąco dokonuje samooceny i analizuje jakość własnej pracy;
11) aktywnie uczestniczy w pracach rady pedagogicznej, klasowych zespołów nauczycielskich oraz innych zespołów powoływanych w szkole do wykonywania określonych zadań;
12) właściwie, zgodnie z przepisami i ustaleniami obowiązującymi w szkole, prowadzi dokumentację przebiegu nauczania;
13) systematycznie wzbogaca i wykazuje dbałość o warsztat pracy;
14) ustawicznie podnosi swoje kompetencje poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego;
15) wykonuje i egzekwuje zarządzenia dyrektora szkoły w zakresie bezpieczeństwa i porządku na terenie szkoły, w tym pełni dyżury zgodnie z harmonogramem;
16) zgłasza do dyrektora szkoły przypadki naruszania regulaminów i zarządzeń;
17) wspomaga wszechstronny rozwój ucznia z uwzględnieniem jego potrzeb, możliwości, a w szczególności:
a. dokonuje diagnozy potrzeb i możliwości uczniów, w tym jego stylów uczenia się;
b. w oparciu o tę diagnozę planuje swoją pracę, uwzględniając wiedzę o strategiach nauczania i procesie uczenia się ludzi;
c. rozwija u uczniów kreatywność poprzez stawianie problemów i zadań powodujących konieczność poszukiwania różnorodnych rozwiązań;
d. różnicuje formy i metody pracy z poszczególnymi uczniami i zespołami klasowymi, opierając się na ewaluacji własnej pracy i monitorowaniu działań i osiągnięć uczniów;
e. na bieżąco dokonuje oceny uczniów, udzielając im informacji zwrotnej w odniesieniu do ustalonych lub przedstawionych kryteriów sukcesu;
f. szanuje prawa ucznia i egzekwuje jego obowiązki;
g. dba o bezpieczeństwo i dyscyplinę na zajęciach.
§ 31.
Zespoły przedmiotowe
- Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespół przedmiotowy.
- Pracą zespołu przedmiotowego kieruje przewodniczący wybrany przez członków zespołu.
- Zespoły przedmiotowe opracowują plan pracy zespołu na dany rok szkolny.
- Przewodniczący zespołu przedmiotowego organizuje przynajmniej 2 razy w półroczu spotkania zespołu.
- Zadaniem zespołu przedmiotowego jest:
1) wspólne ustalenie programu nauczania oraz obowiązujących podręczników;
2) wypracowanie przedmiotowego systemu oceniania;
3) rozwiązywanie problemów dydaktycznych związanych z realizacją treści programowych;
4) wymiana doświadczeń, ciekawych rozwiązań metodycznych i innowacji pedagogicznych.
- W szkole istnieje zespół wychowawców, w którego skład wchodzą wszyscy wychowawcy klas.
- W szkole można tworzyć inne zespoły, zgodnie z potrzebami szkoły.
§ 32.
Wychowawca
- Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu „wychowawcą”.
- Nauczyciel pełniący obowiązki wychowawcy lub opiekuna sprawuje opiekę wychowawczą nad uczniami oraz kieruje zespołem klasowym.
- Wychowawca klasy realizuje zadania wychowawcze szkoły:
1) planuje i organizuje we współpracy z uczniami i rodzicami uczniów różne formy życia zespołowego;
2) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach z wychowawcą;
3) współpracuje z rodzicami, pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc uczniom;
4) realizuje założenia programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
5) sprawuje opiekę wychowawczą nad uczniami;
6) analizuje sytuację wychowawczą klasy i eliminuje zjawiska negatywne;
7) integruje zespół klasowy;
8) prowadzi mediacje w sytuacjach trudnych pomiędzy uczniami i nauczycielami;
9) tworzy warunki do rozwiązywania indywidualnych problemów uczniów z trudnościami dydaktycznymi i osobistymi,
10) wspiera uczniów w poszukiwaniu drogi rozwoju i dokonywaniu wyboru dojrzałych decyzji;
11) prowadzi dokumentację wychowawcy zgodnie z wewnętrznymi ustaleniami;
12) tworzy środowisko wychowawcze sprzyjające odpowiednim relacjom interpersonalnym;
13) kształtuje określone w programie wychowawczo-profilaktycznym postawy;
14) współpracuje z instytucjami i stowarzyszeniami pracującymi na rzecz młodzieży;
15) doskonali kompetencje wychowawcze zgodnie z potrzebami szkoły i oczekiwaniami wychowanków;
16) wraz z uczniami podtrzymuje i kultywuje tradycje szkoły i klasy;
17) udziela nagród i kar zgodnie z postanowieniami statutu;
18) egzekwuje prawa i obowiązki uczniów.
- Spotkania wychowawców i nauczycieli z rodzicami odbywają się na zebraniach rodziców, indywidualnych spotkaniach wychowawcy z rodzicami i podczas dyżurów nauczycieli.
- Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej, metodycznej ze strony właściwych placówek, instytucji oświatowych i naukowych w formie:
- konferencji metodycznych,
- szkoleń i kursów,
- poradnictwa indywidualnego.
§ 33.
Kierownik szkolenia praktycznego
- W szkole tworzy się stanowisko kierownika szkolenia praktycznego.
- Do jego obowiązków w szczególności należy:
1) nadzór merytoryczny nad przebiegiem szkolenia praktycznego uczniów;
2) inicjowanie współpracy z przedsiębiorstwami w celu organizacji szkolenia praktycznego i zapewnienia miejsc do odbywania praktycznej nauki zawodu;
3) nadzorowanie zawierania indywidualnych umów uczniów;
4) koordynowanie działań organizacyjnych i wychowawczych pomiędzy szkołą a zakładami pracy;
5) organizowanie i nadzór nad egzaminami potwierdzającymi kwalifikacje w zawodzie, udział w pracach komisji egzaminacyjnej;
6) kontrola przestrzegania obowiązujących przepisów przez podmioty gospodarcze, w których odbywa się praktyczna nauka zawodu;
7) prowadzenie i kompletowanie dokumentacji szkolenia praktycznego młodzieży.
- Szczegółowy przydział czynności kierownika szkolenia praktycznego ustala dyrektor szkoły.
§ 34.
Psycholog, pedagog
- W szkole można tworzyć stanowisko pedagoga i psychologa szkolnego. Do ich zadań należy w szczególności:
1) diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania ich mocnych stron;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach do rozpoznanych potrzeb, w tym uczniom klas pierwszych w okresie ich adaptacji;
4) udzielanie pomocy rodzicom, wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze;
5) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych; przeciwdziałanie różnym formom niedostosowania społecznego wśród młodzieży;
6) współpraca z nauczycielami, rodzicami w realizacji zadań profilaktycznych, wychowawczych oraz zdrowotnych;
7) dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole.
- Szczegółowy zakres zadań pedagoga i psychologa szkolnego ustala dyrektor.
§ 35.
Doradca zawodowy
- W szkole można tworzyć stanowisko doradcy zawodowego. Do jego zadań należy w szczególności:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych;
3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;
4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę;
5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego;
6) organizacja spotkań z przedstawicielami rynku pracy oraz wizyt studyjnych w przedsiębiorstwach i zakładach pracy.
§ 36.
Kierownik gospodarczy
- W szkole tworzy się stanowisko kierownika ds. gospodarczych. Do jego zadań należy:
1) kierowanie pracą pracowników obsługi;
2) odpowiedzialność za sprzęt szkolny;
3) opracowanie zakresów czynności pracowników obsługi;
4) nadzór i organizacja napraw, remontów itp.
- Szczegółowy zakres obowiązków specjalisty ds. gospodarczych ustala dyrektor.