Statut Branżowej Szkoły Spożywczo-Gastronomicznej I stopnia z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II
Rozdział IV
ORGANIZACJA SZKOŁY, ZASADY REKRUTACJI UCZNIÓW
§ 18.
Baza szkoły
Do realizacji zadań statutowych szkoła posiada:
1) sale lekcyjne z niezbędnym wyposażeniem;
2) bibliotekę i czytelnię;
3) 2 pracownie komputerowe ze stanowiskami oraz dostępem do Internetu;
4) salę gimnastyczną;
5) salę tenisa;
6) siłownię;
7) boisko sportowe;
8) gabinet pedagoga;
9) gabinet pielęgniarki;
10) pomieszczenie do zajęć indywidualnych;
11) szatnię z szafkami dla uczniów;
12) pracownie kształcenia zawodowego;
- Do realizacji części praktycznej kształcenia zawodowego szkoła dysponuje:
a) pracowniami technologicznymi (gastronomicznymi/ cukierniczymi);
b) pracownią obsługi konsumenta (gościa);
c) pracownią analizy żywności.
- Pracownie te wyposażone są w profesjonalne urządzenia i sprzęt na stanowiskach zapewniających samodzielne wykonywanie ćwiczeń i zadań związanych z realizacją podstawy programowej kształcenia w zawodzie.
- Wymienione pracownie spełniają wymagania wynikające z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska.
- Wyposażenie pracowni:
Pracownie technologiczne (gastronomiczne/cukiernicze) wyposażone są w:
a. stanowiska mycia rąk, zorganizowane zgodnie zasadami HACCP;
b. stanowiska sporządzania potraw i napojów, zaopatrzone w: stoły produkcyjne, trzony kuchenne z piekarnikami, zlewozmywaki, zestawy garnków i innych naczyń kuchennych, zestaw noży kuchennych i drobny sprzęt produkcyjny, wagi, maszynki do mielenia, roboty kuchenne wieloczynnościowe, stoły i krzesła,
c. chłodziarko-zamrażarki, piece konwekcyjno-parowe, kuchenki mikrofalowe, podgrzewacze do talerzy, naświetlacze do jaj, kosze na odpady, apteczki.
Pracownia technologiczne posiadają pomieszczenia pomocnicze przeznaczone do magazynowania i przechowywania sprzętu wykorzystywanego w trakcie zajęć kształcenia praktycznego.
Pracownia obsługi konsumenta (gościa) wyposażona jest w:
a. stanowisko mycia rąk, zorganizowane zgodnie zasadami HACCP;
b. stanowiska obsługi gości, zaopatrzone w: stoły i krzesła, pomocniki kelnerskie, bieliznę, zastawę stołową, tace, drobny sprzęt kelnerski oraz elementy dekoracji stołów;
c. stanowiska barowe wyposażone w: ladę barową, stołki barowe, zlewozmywak, chłodziarkę, kostkarkę do lodu, ekspres do kawy, mikser barowy, naczynia do przyrządzania napojów gorących i zimnych, blender, dozowniki i naczynia do napojów, salamandry, podgrzewacze do talerzy;
d. w pełni wyposażone stanowisko zmywania naczyń;
e. Pracownia obsługi gościa posiada pomieszczenie pomocnicze: magazynowe, przeznaczone do przechowywania bielizny stołowej, zastawy stołowej i innego drobnego sprzętu.
Pracownia analizy żywności wyposażona jest w:
- stół nauczyciela;
- w stoły laboratoryjne wraz z krzesłami;
- dygestorium;
- aparaty, narzędzia i sprzęt, naczynia i sprzęt laboratoryjny: biurety, pipety, cylindry miarowe, butle, zlewki, kolby, naczyńka wagowe, butyrometry, probówki, płytki Petriego, lejki, korki, bagietki, pincety, szczypce, palniki gazowe, statywy,
- stanowisko mycia szkła i jego suszenia oraz szafy do przechowywania niezbędnego sprzętu laboratoryjnego.
Pracownia jest pomieszczeniem jasnym, z oświetleniem dziennym i sztucznym, przestronnym, umożliwiającym wykonywanie ćwiczeń przez grupę ćwiczeniową;
Wyposażenie pomieszczenia stanowią: instalacja wodno-kanalizacyjna, woda zimna i ciepła, instalacja gazowa, instalacja elektryczna 230V, instalacja wentylacyjna, ogrzewanie sali.
Pracownia przystosowana jest do przeprowadzania analizy składu chemicznego metodami fizycznymi, chemicznymi i instrumentalnym w trakcie ćwiczeń wykonywanych przez uczniów indywidualnie lub w zespołach kilkuosobowych.
Pracownia analizy żywności posiada pomieszczenie pomocnicze: magazynowe, przeznaczone do przechowywania odczynników i sprzętu laboratoryjnego.
- Organizacja pracowni komputerowych:
a. Szkoła posiada dwie pracownie komputerowe wyposażone w:
1) krzesła i stoliki komputerowe tworzące oddzielne stanowiska,
2) serwer,
3) komputery stacjonarne z monitorami i z dostępem do Internetu szerokopasmowego,
4) posiadające oprogramowanie chroniące ucznia w sieci,
5) projektory multimedialne.
b. Na komputerach zainstalowano licencjonowane oprogramowanie pozwalające realizować programy nauczania.
§ 19.
Formy działalności dydaktyczno–wychowawczej szkoły
Podstawowymi formami działalności dydaktyczno–wychowawczej szkoły, których wymiar określają ramowe plany nauczania, są:
a. obowiązkowe zajęcia dydaktyczne;
b. obowiązkowe zajęcia lekcyjne fakultatywne;
c. nauczanie wg indywidualnego programu lub toku nauki;
d. nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne;
§ 20.
Kalendarz roku szkolnego
Terminy rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 21.
Oddział klasowy
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział klasowy, złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki w danym roku szkolnym uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania, zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy dopuszczonych do użytku szkolnego.
- Liczba uczniów w oddziale integracyjnym powinna wynosić do 20 uczniów, w tym do 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Dyrektor ma prawo do podziału oddziału na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 22.
Organizacja zajęć dydaktyczno-wychowawczych
- Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony zgodnie z wymogami bezpieczeństwa, higieny pracy i nauki uczniów oraz nauczycieli przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego.
- Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Dopuszcza się łączenie godzin w większe jednostki, jeżeli proces nauczania tego wymaga (zajęcia laboratoryjne, pracownie itp.).
- Niektóre zajęcia obowiązkowe, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, specjalistyczne, nauczanie języków obcych i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, a także podczas wycieczek i wyjazdów, prelekcji oraz konkursów.
- Liczba uczniów w grupach i uczestników zajęć fakultatywnych winna być zgodna z obowiązującymi przepisami prawnymi.
- Na prowadzenie przez organizacje młodzieżowe lub Samorząd Uczniowski określonych form działalności pozalekcyjnej lub pozaszkolnej wyraża zgodę dyrektor szkoły po uzgodnieniu warunków prowadzenia działalności.
- Uczestnictwo młodzieży w działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej (oraz zajęciach wyrównawczych) winno się odbywać na zasadzie dobrowolności.
§ 23.
Nauczanie zdalne
Nauczanie zdalne obowiązuje w czasie zawieszenia zajęć w szkole.
- Zajęcia odbywają się zgodnie z tygodniowym planem zajęć, który w uzasadnionych przypadkach Dyrektor może modyfikować
- Zajęcia powinny być zróżnicowane.
- Lekcje powinny być dostosowane do możliwości psychofizycznych uczniów.
- Zajęcia trwają 45 minut, w uzasadnionych przypadkach można je skrócić do 30 minut lub wydłużyć do 60 minut; w przypadku zajęć praktycznych łączy się je w bloki.
- Dyrektor będzie mógł zrezygnować z nauki zdalnej w czasie zawieszenia zajęć. W takich przypadkach rodzice i uczniowie zostaną poinformowani o dostępnych materiałach i sposobach utrwalania wiedzy.
- Nauka zdalna może odbywać się w oddziałach, grupach (międzyoddziałowych, międzyklasowych).
- Zajęcia będą się odbywać na platformie Teams, uczniowie ze względów bezpieczeństwa logują się jako uczestnicy zdefiniowani imieniem i nazwiskiem.
- Obecność ucznia i jego oceny są zapisywane w e-dzienniku.
- Rodzic i uczeń ma prawo do indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia. Informacje o terminie i formie konsultacji będą przekazywane rodzicom i uczniom.
- Uczeń z trudną sytuację rodzinną lub niepełnosprawny, który nie może uczestniczyć w nauczaniu zdalnym w domu bierze udział w nauczaniu stacjonarnym lub zdalnym w szkole na wniosek rodziców pod warunkiem możliwości zapewnienia mu bezpieczeństwa w szkole.
- Dyrektor przekazuje informację o sposobie realizacji: kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego nauczania, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
§ 24.
Rekrutacja
- Rekrutację uczniów prowadzi się na podstawie przepisów wydanych przez Ministra Edukacji i Nauki i wytycznych Kuratora Oświaty oraz szkolnych zasad rekrutacji, ogłaszanych corocznie przez dyrektora szkoły.
- Liczbę oddziałów klas pierwszych ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
§ 25.
Kształcenie zawodowe
- Kształcenie zawodowe w Branżowej Szkole Spożywczo-Gastronomicznej I Stopnia z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II zorganizowane jest w następujący sposób:
a. Praktyczna nauka zawodu jest realizowana przez uczniów zgodnie z programem nauczania dla zawodu.
b. Nauczanie przedmiotów zawodowych teoretycznych odbywa się w trakcie tygodniowych zajęć edukacyjnych w szkole.
c. Liczbę dni przeznaczonych na kształcenie praktyczne ustala Dyrektor Szkoły, z uwzględnieniem przepisów Kodeksu Pracy i programów nauczania dla zawodów.
d. Praktyczna nauka zawodu odbywa się na podstawie pisemnej umowy w celu przygotowania zawodowego zawartej pomiędzy pracodawcą a Dyrektorem szkoły.
§ 26.
Organizacja nauki religii/etyki i WDŻ-u:
- Uczniom szkoły na pisemne życzenie rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego ucznia szkoła organizuje naukę religii/etyki zgodnie z odrębnymi przepisami. Oświadczenie nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może jednak być zmienione.
- W przypadku, gdy na zajęcia religii lub etyki zgłosi się mniej niż 7 uczniów z danego oddziału, zajęcia te mogą być organizowane w formie zajęć międzyoddziałowych.
- Udział ucznia w zajęciach religii/etyki jest dobrowolny.
- W przypadkach, gdy uczeń uczęszczał na zajęcia religii/etyki, do średniej ocen wlicza się każdą z ocen.
- Uczniom klas 1, 2 szkoły branżowej organizuje się zajęcia z zakresu wychowania do życia w rodzinie. Na realizację zajęć w szkolnym planie nauczania przeznacza się w każdym roku szkolnym po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców. Zajęcia mogą być organizowane dla danego oddziału lub dla grupy międzyoddziałowej. Mają one charakter dobrowolny i nie podlegają ocenie.
§ 27.
Biblioteka szkolna
- Biblioteka jest interdyscyplinarną pracownią służącą realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych oraz wspierającą doskonalenie zawodowe nauczycieli.
- Biblioteka uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia i edukacji ustawicznej, w tym do korzystania z innych typów bibliotek i ośrodków informacji.
- Biblioteka pełni rolę ośrodka informacji dla uczniów i ich rodziców i nauczycieli oraz innych pracowników.
- Integralną część biblioteki stanowią:
a. wypożyczalnia,
b. czytelnia-internetowe centrum informacji multimedialnej.
- Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie i ich rodzice, nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni, a także inne osoby, na zasadach określonych w regulaminie biblioteki.
- Godziny pracy biblioteki, ustalone przez Dyrektora, umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć dydaktycznych.
- Dyrektor zapewnia środki finansowe na działalność biblioteki w budżecie szkoły. Zbiory mogą być uzupełniane dotacjami Rady Rodziców i innych ofiarodawców.
- Biblioteka gromadzi książki i inne materiały niezbędne do realizacji celów dydaktyczno-wychowawczych, a w szczególności:
a. lektury podstawowe i uzupełniające,
b. wybrane pozycje z literatury pięknej, popularnonaukowej i naukowej,
c. wydawnictwa informacyjne i albumowe,
d. zbiory multimedialne.
- Strukturę szczegółową zbiorów determinują: kierunki kształcenia w szkołach, zainteresowania użytkowników, możliwość dostępu do innych bibliotek, zasobność zbiorów tych bibliotek i inne czynniki środowiskowe.
- Do zadań biblioteki szkolnej należy:
a. gromadzenie i udostępnianie książek i innych źródeł informacji,
b. pogłębianie znajomości posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
c. rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie nawyku czytania i uczenia się,
d. organizowanie działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną uczniów,
e. inwentaryzacja zbiorów bibliotecznych (skontrum) przeprowadzana z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie art. 27 ust. 6 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach.
- Biblioteka szkolna współpracuje:
a. z uczniami w zakresie:
- rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań czytelniczych uczniów,
- pogłębiania i wyrabiania u uczniów nawyku szacunku do książki i odpowiedzialności za jej użytkowanie,
b. z nauczycielami w zakresie:
- udostępniania zbiorów,
- przekazywania wychowawcom informacji o stanie czytelnictwa uczniów,
- nauczyciele-bibliotekarze współpracują z wychowawcami w zakresie edukacji czytelniczej i kulturalnej uczniów.
c. z rodzicami w zakresie
- przekazywania informacji o stanie czytelnictwa uczniów,
- popularyzacji książek z zakresu wiedzy pedagogicznej i psychologicznej,
d. z innymi bibliotekami w zakresie:
- przekazywania informacji uczniom, nauczycielom i rodzicom o wydarzeniach organizowanych przez inne biblioteki
- innymi instytucjami kulturalnymi miasta.
- Zadania nauczyciela bibliotekarza obejmują:
- w zakresie prac techniczno-organizacyjnych:
a. gromadzenie zbiorów zgodnie z profilem szkoły i jej potrzebami,
b. dbałość o wyposażenie i estetykę biblioteki,
c. prowadzenie ewidencji zbiorów i ich selekcjonowanie,
d. opracowanie formalne zbiorów i ich konserwacja,
e. opracowanie rzeczowe zbiorów – w programie Librus e-biblio (katalogowanie, klasyfikacja),
f. prowadzenie dziennika biblioteki szkolnej w formie elektronicznej,
g. składanie rocznych planów pracy i sprawozdań z pracy biblioteki oraz stanu czytelnictwa uczniów,
h. doskonalenie warsztatu pracy,
- w zakresie pracy pedagogicznej:
a. udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i czytelni,
b. udzielanie porad w doborze lektury,
c. promowanie biblioteki i czytelnictwa,
d. prowadzenie rozmów z uczniami na temat przeczytanych książek,
e. indywidualny instruktaż w zakresie edukacji czytelniczej i medialnej,
f. wspieranie uczniów w rozwijanie ich uzdolnień poprzez naukę poszukiwaniu źródeł informacji,
g. wspieranie uczniów mających trudności w nauce poprzez pomoc w poszukiwaniu informacji,
h. przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym poprzez działalność internetowego centrum informacji multimedialnej,
i. organizowanie różnych form kształtowania kultury czytelniczej, medialnej i informacyjnej oraz działań rozwijających wrażliwość kulturalną i społeczną.
§ 28.
Praktyki studenckie
- Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub - za jego zgodą - poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą