Statut Branżowej Szkoły Spożywczo-Gastronomicznej I stopnia z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II
Rozdział II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 3.
Cele szkoły
Poza celami wymienionymi w przepisach prawa powszechnie obowiązującego celem szkoły jest:
1) Kształcić uczniów w zakresie podstaw programowych dla skutecznego przyswajania wiedzy, umiejętności jej wykorzystania w życiu codziennym oraz formowania postawy jej uzupełniania przez całe życie.
2) Wychowywać uczniów na świadomych, odpowiedzialnych i tolerancyjnych obywateli, posiadających poczucie tożsamości narodowej, etnicznej, językowe i religijnej przejawiających aktywną postawę społeczną, szanujących polskie dziedzictwo kulturowe, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.
3) Zapewnić uczniom dyskretne formy opieki psychologicznej, materialnej, prawnej, gwarantujące im prawidłowe i bezpieczne funkcjonowanie w środowisku szkolnym, ale także rodzinnym, koleżeńskim i pracowniczym, opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Szkoła realizuje także cele i zadania wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły. Celem nauczania i wychowania jest dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju intelektualnej, psychicznej, społecznej, estetycznej, moralnej i duchowej osobowości ucznia, przygotowanie do dojrzałego życia w otoczeniu wolnym od substancji niebezpiecznych dla zdrowia i pełnienia określonej roli zawodowej w społeczeństwie.
§ 4.
Zadania szkoły
Przygotowanie uczniów do uzyskania kwalifikacji zawodowych, a także do pracy, życia w warunkach współczesnego świata;
- Wyposażenie uczniów w odpowiedni zasób wiedzy ogólnej, która stanowi fundament wykształcenia, umożliwiający zdobycie podczas dalszej nauki zróżnicowanych kwalifikacji zawodowych oraz umożliwiający kontynuację kształcenia w Branżowej Szkole II stopnia, a następnie jej późniejsze doskonalenie lub modyfikowanie;
- przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym;
- kształtowanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej;
- uwzględnianie w procesie edukacji i wychowania zasad bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia.
§ 5.
Realizacja celów i zadań szkoły
Szkoła realizuje zadania i cele poprzez podejmowanie działań, wynikających z zapisów rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek:
1) realizację celów kształcenia określonych w podstawie programowej;
2) realizację programu wychowawczo-profilaktycznego, uchwalonego przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną i modyfikowanego w razie potrzeb;
3) ocenianie wspierające rozwój uczniów, którego szczegółowe zasady określone są w niniejszym statucie;
4) indywidualizację procesu nauczania i uczenia się umożliwiającą osiągnięcie sukcesu przez każdego ucznia na miarę jego możliwości;
5) umożliwianie rozwijanie zainteresowań i osobowości uczniów poprzez organizację różnorodnych form aktywności, zajęć pozalekcyjnych, motywowania do udziału w konkursach, przeglądach itp., umożliwiających rozwijanie zdolności kierunkowych i weryfikację nabytej wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej;
6) organizację kształcenia w zawodzie;
7) podejmowanie innych działań służących wzmacnianiu efektywności procesów edukacyjnych sprzyjających rozwojowi każdego ucznia;
8) organizację i formy współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki;
9) organizację współdziałania ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej.
§ 6.
Zadania opiekuńcze
Szkoła wypełnia zadania opiekuńcze, odpowiednie do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących w szkole ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny, a w szczególności:
1) sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych;
2) sprawuje opiekę nad uczniami podczas wycieczek organizowanych przez szkołę, z przepisami wydanymi przez ministra właściwego do spraw oświat i wychowania;
3) w szkole, w czasie każdej przerwy, nauczyciele pełnią dyżury zgodnie z harmonogramem dyżurów ustalonym przez Dyrektora szkoły,
4) każdy oddział powierzony jest szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w szkole, zwanemu dalej wychowawcą;
5) w miarę możliwości organizacyjnych, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, powierza się jednemu wychowawcy prowadzenie oddziału przez cały etap edukacyjny.
§ 7.
- W szkole zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.
- W klasach integracyjnych zajęcia, w tym zajęcia rewalidacyjne, mogą także prowadzić specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.
- W uzasadnionych przypadkach można zatrudnić nauczyciela wspomagającego.
- Zatrudnienie dodatkowych nauczycieli oraz prowadzenie zajęć przez odpowiednich specjalistów może nastąpić po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
- Dyrektor szkoły ustala zajęcia, które ze względu na indywidualne potrzeby edukacyjne młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie oraz zagrożonej niedostosowaniem społecznym, prowadzą lub w których uczestniczą nauczyciele specjaliści, o których mowa w ust. 1-3.
§ 8.
Nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem objętym opieką psychologiczno- pedagogiczną tworzą zespół.
- Zespół organizuje swoje posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
§ 9.
Sposoby sprawowania opieki indywidualnej
- W szkole sprawowana jest indywidualna opieka nad uczniami poprzez:
1) kierowanie ww. uczniów pod opiekę pedagoga szkolnego;
2) pomoc psychologiczno-pedagogiczną zorganizowaną zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3) kierowanie uczniów na badania diagnostyczne do Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej;
4) organizowanie indywidualnego nauczania;
5) rozmowy z rodzicami, udzielanie porad;
6) rozmowy wychowawcy i pedagoga z uczniem;
7) dostosowanie wymagań w stosunku do uczniów posiadających odpowiednie orzeczenia Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej;
8) współpracę z sądem, kuratorami uczniów, poradniami i stowarzyszeniami;
9) udzielanie uczniom pomocy materialnej, zależnie od posiadanych przez szkołę środków;
10) organizowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, a także współdziałanie szkoły z poradniami psychologiczno–pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom.