Przejdź do treści

Statut 5 letniego Technikum Spożywczo-Gastronomicznego im. Jana Pawła II

w Zespole Szkół Spożywczo-Gastronomicznych

Dział IV

Organy szkoły i ich kompetencje

  1. Organami szkoły są:
  • Dyrektor Szkoły;
  • Rada Pedagogiczna;
  • Rada Rodziców;
  • Samorząd Uczniowski.

Rozdział 1

Dyrektor szkoły

Dyrektorem Technikum Spożywczo–Gastronomicznego im. Jana Pawła II jest Dyrektor Zespołu Szkół Spożywczo–Gastronomicznych w Warszawie.

Dyrektor szkoły kieruje bieżącą działalnością szkoły, reprezentuje ją na zewnątrz. Jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w szkole. Jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.

Ogólny zakres kompetencji, zadań i obowiązków dyrektora szkoły określa ustawa Prawo oświatowe i inne przepisy szczegółowe.

Dyrektor szkoły:

- kieruje działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, a w szczególności:

  • kształtuje twórczą atmosferę pracy, stwarza warunki sprzyjające podnoszeniu jej jakości pracy;
  • przewodniczy Radzie Pedagogicznej, przygotowuje i prowadzi posiedzenia rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej;
  • realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
  • wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z prawem i zawiadamia o tym organ prowadzący organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
  • powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną;
  • opracowuje szkolny plan nauczania na cykl edukacyjny dla poszczególnych oddziałów, w tym po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego, ustala przedmioty, które będą realizowane w zakresie rozszerzonym;
  • sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami;
  • przedkłada Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w ciągu roku ogólne wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły;
  • dba o autorytet członków Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczyciela;
  • podaje do publicznej wiadomości do końca zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym zestaw podręczników, który będzie obowiązywał w szkole od początku następnego roku szkolnego;
  • ustala w przypadku braku zgody wśród nauczycieli uczących danego przedmiotu w szkole jeden podręcznik do przedmiotu, który będzie obowiązywał wszystkich nauczycieli w cyklu kształcenia;
  • współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim;
  • ustala w porozumieniu z organem prowadzącym zawody, w których kształci szkoła;
  • stwarza warunki do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza i opiekuńcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności wychowawczo- opiekuńczej w szkole;
  • udziela na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), po spełnieniu ustawowych wymogów zezwoleń na spełnianie obowiązku nauki w formie indywidualnego nauczania;
  • prowadzi ewidencję spełniania obowiązku nauki;
  • organizuje pomoc psychologiczno–pedagogiczną;
  • w porozumieniu z organem prowadzącym organizuje uczniom nauczanie indywidualne;
  • kontroluje spełnianie obowiązku nauki. W przypadku niespełnienia obowiązku nauki, tj. opuszczenia co najmniej 50 % zajęć w miesiącu, dyrektor wszczyna postępowanie egzekucyjne w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
  • na udokumentowany wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem z nauki drugiego języka obcego; ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego zwalnia na podstawie tego orzeczenia;
  • zawiadamia przedstawiciela jednostki samorządowej (wójta, burmistrza, prezydenta miasta), na terenie której mieszka uczeń szkoły, który nie ukończył 18 lat, o przyjęciu go do szkoły w terminie 14 dni od dnia przyjęcia oraz informuje odpowiednio JST o zmianach w spełnianiu obowiązku nauki w terminie 14 dni od daty powstania tych zmian;
  • dopuszcza do użytku szkolnego programy nauczania, po zaopiniowaniu ich przez Radę Pedagogiczną. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów nauczania całości podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego;
  • powołuje spośród nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w szkole zespoły przedmiotowe, zadaniowe;
  • zwalnia uczniów z wychowania fizycznego bądź wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych, drugiego języka obcego, informatyki w oparciu o odrębne przepisy;
  • udziela zezwoleń na indywidualny tok nauki lub indywidualne nauczanie;
  • występuje do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadkach określonych w statucie szkoły;
  • skreśla ucznia z listy uczniów, na zasadach określonych w statucie szkoły;
  • wyznacza terminy egzaminów poprawkowych i podaje do wiadomości uczniów;
  • powołuje komisje do przeprowadzania egzaminów poprawkowych, klasyfikacyjnych i sprawdzających;
  • ustala zajęcia, które ze względu na indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym prowadzą lub uczestniczą w zajęciach zatrudnieni nauczyciele posiadający odpowiednie kwalifikacje;
  • inspiruje nauczycieli do innowacji pedagogicznych, wychowawczych i organizacyjnych;
  • stwarza uczniom warunki umożliwiające podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej;
  • współpracuje ze szkolną służbą zdrowia sprawującą profilaktyczną opiekę zdrowotną nad młodzieżą, tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki;
  • jako administrator danych osobowych wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające bezpieczeństwo przetwarzania danych oraz zgodności z prawem oraz w stosunku do czynności przetwarzania wdraża odpowiednie polityki ochrony danych.

- organizuje działalność szkoły, a w szczególności:

  • opracowuje do 21. kwietnia arkusz organizacyjny na kolejny rok szkolny;
  • przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatne zajęcia dydaktyczno-wychowawcze lub opiekuńcze;
  • określa i ustala sposoby dokumentowania pracy dydaktyczno-wychowawczej;
  • wyznacza dni wolne od zajęć na zasadach ustalonych w odrębnych przepisach – po uzyskaniu opinii Rady Pedagogicznej;
  • informuje nauczycieli, rodziców i uczniów do 30 września o ustalonych dniach wolnych;
  • odwołuje zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w sytuacjach, gdy występuje zagrożenie zdrowia uczniów;
  • zawiesza, za zgodą organu prowadzącego, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w sytuacjach wystąpienia w kolejnych dwóch dniach poprzedzających zawieszenie zajęć temperatury 15°C, mierzonej w budynku. Określone warunki pogodowe nie są bezwzględnym czynnikiem determinującym decyzje dyrektora szkoły;
  • zapewnia odpowiednie warunki do jak najpełniejszej realizacji zadań szkoły, a w szczególności należytego stanu higieniczno–sanitarnego, bezpiecznych warunków pobytu uczniów na terenie szkoły;
  • dba o właściwe wyposażenie szkoły w sprzęt i pomoce dydaktyczne;
  • egzekwuje przestrzeganie przez pracowników szkoły ustalonego porządku oraz dbałości o estetykę i czystość;
  • sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkoły;
  • opracowuje projekt planu finansowego szkoły i przedstawia go celem zaopiniowania Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców;
  • dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym szkoły; ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
  • dokonuje co najmniej raz w ciągu roku przeglądu technicznego budynku i stanu technicznego urządzeń na szkolnym boisku;
  • za zgodą organu prowadzącego i w uzasadnionych potrzebach organizacyjnych szkoły tworzy stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze;
  • organizuje prace konserwacyjno–remontowe oraz powołuje komisje przetargowe;
  • powołuje komisję w celu dokonania inwentaryzacji majątku szkoły;
  • odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji szkoły zgodnie z odrębnymi przepisami;
  • organizuje i sprawuje kontrolę zarządczą dotyczącą finansów szkoły.

- prowadzi sprawy kadrowe i socjalne pracowników, a w szczególności:

  • nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły;
  • powierza pełnienie funkcji wicedyrektorowi i innym pracownikom na stanowiskach kierowniczych;
  • dokonuje oceny pracy nauczycieli, oceny dorobku zawodowego za staż i okresowych ocen pracy pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i kierowniczych;
  • organizuje szkolenia branżowe dla nauczycieli kształcenia zawodowego;
  • przyznaje nagrody dyrektora oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i pracownikom administracji i obsługi szkoły;
  • występuje z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli i pracowników;
  • udziela urlopów zgodnie z KN, KP i Kpa;
  • załatwia sprawy osobowe nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami;
  • wydaje świadectwa pracy i opinie wymagane prawem;
  • wydaje decyzje o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego;
  • przyznaje dodatek motywacyjny nauczycielom zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • dysponuje środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
  • określa zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy;
  • współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie uprawnień związków do opiniowania i zatwierdzania;
  • wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.

- sprawuje opiekę nad uczniami:

  • tworzy warunki do samorządności, współpracuje z Samorządem Uczniowskim;
  • powołuje Komisję Stypendialną;
  • ustala w porozumieniu z organem prowadzącym i po zasięgnięciu opinii Komisji Stypendialnej i Rady Pedagogicznej, wysokość stypendium za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe;
  • egzekwuje przestrzeganie przez uczniów i nauczycieli postanowień statutu szkoły;
  • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne i organizację opieki medycznej w szkole.

Dyrektor prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla Dyrektora szkoły. Dyrektor współpracuje z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny w zakresie określonym ustawą i aktami wykonawczymi do ustawy.

Rozdział 2

Rada Pedagogiczna

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły.
  1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole Szkół Spożywczo–Gastronomicznych w Warszawie.
  1. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Zespołu Szkół Spożywczo–Gastronomicznych w Warszawie.
  1. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej.
  1. W zebraniach Rady Pedagogicznej lub określonych punktach porządku zebrania mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
  1. Na wniosek dyrektora szkoły pielęgniarka szkolna przedstawia na posiedzeniach Rady Pedagogicznej zagadnienia z zakresu edukacji zdrowotne i promocji zdrowia uczniów, z zachowaniem poufności informacji o stanie zdrowia uczniów.
  1. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w trakcie roku szkolnego w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów w I i II półroczu, po zakończeniu pracy dydaktyczno–wychowawczej w I półroczu, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno–wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.

Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:

  • uchwala regulamin swojej działalności;
  • podejmuje uchwały w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów;
  • podejmuje decyzje o przedłużeniu okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu;
  • może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na zajęcia edukacyjne w szkolnym planie nauczania;
  • może jeden raz w ciągu całego cyklu kształcenia promować warunkowo ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednego przedmiotu, o ile nauka tego przedmiotu jest kontynuowana w następnej klasie;
  • zatwierdza plan pracy szkoły na każdy rok szkolny;
  • podejmuje uchwały w sprawie eksperymentu pedagogicznego;
  • podejmuje uchwały w sprawie wniosku do Kuratora o przeniesienie ucznia do innej szkoły lub skreślenia z listy ucznia pełnoletniego;
  • uchwala statut szkoły i wprowadzane zmiany (nowelizacje) do statutu;
  • ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.

Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących:

  • opiniuje organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
  • opiniuje organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych;
  • opiniuje programy nauczania przed dopuszczeniem do użytku szkolnego;
  • opiniuje propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz w ramach godzin ponadwymiarowych;
  • wskazuje sposób dostosowania warunków przeprowadzania egzaminów zewnętrznych do rodzaju niepełnosprawności lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia uwzględniając posiadane przez ucznia orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
  • opiniuje projekt planu finansowego szkoły;
  • opiniuje podjęcie działalności stowarzyszeń, wolontariuszy oraz innych organizacji, których celem statutowym jest działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza;
  • opiniuje pracę dyrektora przy ustalaniu oceny jego pracy;
  • opiniuje kandydatury na stanowisko wicedyrektora lub inne pedagogiczne stanowiska kierownicze;
  • opiniuje projekt innowacji do realizacji w szkole.

Rada Pedagogiczna ponadto:

  • opiniuje i zatwierdza projekt zmian (nowelizacji) do statutu;
  • może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora szkoły lub z innych funkcji kierowniczych w szkole;
  • uczestniczy w tworzeniu planu doskonalenia zawodowego nauczycieli;
  • rozpatruje wnioski samorządu uczniowskiego w sprawach szkoły;
  • wybiera swoich przedstawicieli do udziału w konkursie na stanowisko dyrektora szkoły.

W sprawach szczegółowych dotyczących sposobu funkcjonowania Rady Pedagogicznej, zakresu obowiązków, kompetencji i odpowiedzialności rady i zespołów stanowi Regulamin Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Spożywczo–Gastronomicznych w Warszawie.

Rozdział 3

Rada Rodziców

  1. Rada Rodziców jest kolegialnym organem szkoły.
  1. Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców uczniów Zespołu Szkół Spożywczo – Gastronomicznych w Warszawie przed innymi organami szkoły.
  1. W skład Rady Rodziców wchodzi jeden przedstawiciel rodziców/prawnych opiekunów z każdego oddziału szkolnego.
  1. Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie Szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia jej statutowej działalności.
  1. Szczególnym celem Rady Rodziców jest działanie na rzecz opiekuńczej i wychowawczej funkcji szkoły.

Zadaniem Rady Rodziców jest w szczególności:

  • pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły;
  • gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności szkoły, a także ustalanie zasad użytkowania tych funduszy;
  • zapewnienie rodzicom we współdziałaniu z innymi organami szkoły, rzeczywistego wpływu na działalność szkoły, wśród nich zaś:

- zapewnienie znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w szkole i w klasie,

- uzyskanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka i jego postępów lub trudności,

- zapewnienie znajomości statutu szkoły, regulaminów szkolnych, „Wewnątrzszkolnych zasad oceniania”,

- zapewnienie uzyskiwania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci.

  1. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.

Do kompetencji Rady Rodziców należy:

  • uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Programu wychowawczo–profilaktycznego szkoły. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną;
  • opiniowanie szkolnego programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania;
  • opiniowanie projektów planów finansowych składanych przez dyrektora szkoły;
  • opiniowanie decyzji dyrektora szkoły o dopuszczeniu do działalności w szkole stowarzyszenia lub innej organizacji;
  • opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. Rada Rodziców przedstawia swoją opinię na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego. Nieprzedstawienie opinii nie wstrzymuje postępowania;
  • opiniowanie decyzji dyrektora szkoły w sprawie wprowadzenia obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju.

Rada Rodziców może:

  • wnioskować do dyrektora szkoły o dokonanie oceny nauczyciela, z wyjątkiem nauczyciela stażysty;
  • występować do dyrektora szkoły, innych organów szkoły, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego w wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkolnych;
  • delegować swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły.

Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa szczególności:

  • wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
  • szczegółowy tryb wyborów do rad oddziałowych i rady rodziców;
  • zasady wydatkowania funduszy rady rodziców.

W celu wspierania działalności statutowej szkoły, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

Rozdział 4

Samorząd Uczniowski

W Technikum Spożywczo-Gastronomicznym działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej Samorządem.

Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin wyborów do SU w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.

Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.

Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

  1. Prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
  1. Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
  1. Prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
  1. Prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem;
  1. Prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu;
  1. Opiniowania organizacji szkoły, a szczególności dni wolnych od zajęć;
  1. Prawo do prowadzenia gabloty SU, przygotowywania informacji na stronę szkoły o działaniach SU.
  1. Samorząd ma prawo składać zapytania w sprawie szkolnej każdemu organowi szkoły.
  1. Podmiot, do którego Samorząd skierował zapytanie lub wniosek, winien ustosunkować się do treści zapytania lub wniosku w ciągu najpóźniej 14 dni. Sprawy pilne wymagają odpowiedzi niezwłocznej.
  1. Uczniowie mają prawo odwołać organy Samorządu na wniosek podpisany przez 20% uczniów szkoły.

W razie zaistnienia sytuacji opisanej w ust. 10, stosuje się następującą procedurę:

  • wniosek poparty przez stosowną liczbę uczniów - wraz z propozycjami kandydatów do objęcia stanowisk w organach Samorządu - wnioskodawcy przedkładają Dyrektorowi Szkoły;
  • Dyrektor Szkoły może podjąć się mediacji w celu zażegnania sporu wynikłego wśród uczniów; może to zadanie zlecić opiekunom Samorządu lub nauczycielom pełniącym funkcje kierownicze w szkole;
  • jeśli sporu nie udało się zażegnać, ogłasza się wybory nowych organów Samorządu;
  • wybory winny się odbyć w ciągu dwóch tygodni od ich ogłoszenia;
  • regulacje dotyczące zwyczajnego wyboru organów Samorządu obowiązujące w Szkole stosuje się odpowiednio.

Rozdział 5

Zasady współpracy organów szkoły

Zasady współpracy organów szkoły. Wszystkie organa szkoły współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w granicach swoich kompetencji.

Każdy organ szkoły planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działań powinny być uchwalone (sporządzone) do końca września. Kopie dokumentów przekazywane są dyrektorowi szkoły.

Każdy organ może włączyć się do realizacji konkretnych zadań, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.

Rodzice i uczniowie przedstawiają swoje wnioski i opinie dyrektorowi szkoły poprzez swoją reprezentację, tj. Radę Rodziców i SU w formie pisemnej, a Radzie Pedagogicznej w formie ustnej, pisemnej na jej posiedzeniu. Wnioski i opinie rozpatrywane są zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg i wniosków.

Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania, opieki i kształcenia dzieci według zasad ujętych w statutu szkoły.

Wszelkie sprawy sporne rozwiązywane są wewnątrz szkoły, z zachowaniem drogi służbowej i zasad ujętych w niniejszego statutu.

Rodzice i nauczyciele współdziałają ze szkołą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

Rodzice współpracując ze szkołą mają prawo do:

  • znajomości statutu szkoły, a w szczególności do znajomości celów i zadań szkoły, Programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
  • zgłaszania do Programu wychowawczo-profilaktycznego swoich propozycji; wnioski i propozycje przekazują za pośrednictwem wychowawcy;
  • współudziału w pracy wychowawczej;
  • znajomości organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym. Informacje te przekazuje dyrektor szkoły po zebraniu rady pedagogicznej;
  • znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania oraz przeprowadzania egzaminów. Przepisy te są omówione na pierwszym zebraniu rodziców i w przypadkach wymagających ich dodatkowego omówienia;
  • uzyskiwania informacji na temat swojego dziecka - jego zachowania, postępów w nauce i przyczyn trudności (uzyskiwanie informacji ma miejsce w czasie zebrań rodziców, indywidualnego spotkania się z nauczycielem po uprzednim określeniu terminu i miejsca spotkania, telefonicznie lub pisemnie o frekwencji ucznia);
  • uzyskiwania porad i informacji w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka - porad udziela wychowawca, pedagog szkolny i na ich wniosek Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna;
  • wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły: Dyrektorowi szkoły, organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny za pośrednictwem Rady Rodziców.

Rozdział 6

Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami szkoły

W przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców:

  • prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do Dyrektora szkoły;
  • przed rozstrzygnięciem sporu Dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;
  • Dyrektor szkoły podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;
  • o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem Dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze;
  • o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem Dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze;
  • w przypadku sporu między organami szkoły, w którym stroną jest Dyrektor, powoływany jest Zespół Mediacyjny. W skład Zespołu Mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów szkoły, z tym, że dyrektor szkoły wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole;
  • Zespół Mediacyjny w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu, podejmuje decyzję w drodze głosowania;
  • strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie Zespołu Mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne. Każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego.

Bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach poszczególnych organów szkoły organizuje Dyrektor szkoły.