Pomoc psychologiczno–pedagogiczna polega na:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna świadczona jest uczniom, gdy jej potrzeba zorganizowania wynika w szczególności z posiadania opinii lub orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na:
- deficyty kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- chorobę przewlekłą;
- sytuacje kryzysowe lub traumatyczne;
- niepowodzenia szkolne;
- zaniedbania środowiskowe;
- trudności adaptacyjne;
- kształcenie za granicą.
O udzielanie pomocy psychologiczno–pedagogicznej mogą pisemnie wnioskować:
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają:
Pomoc psychologiczno–pedagogiczna w szkole realizowana jest poprzez:
Pomoc psychologiczno–pedagogiczna świadczona jest również w formach zorganizowanych w ramach godzin przeznaczonych na te zajęcia i ujętych w arkuszu organizacyjnym szkoły. W zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych mogą to być:
Szkoła wspiera ucznia zdolnego poprzez:
Formy i metody pracy z uczniem zdolnym obejmują pracę:
Uczeń zdolny ma możliwość:
Zainteresowania uczniów oraz ich uzdolnienia rozpoznawane są w formie wywiadów z rodzicami, uczniem, prowadzenia obserwacji pedagogicznych oraz z opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych. W przypadku stwierdzenia szczególnych uzdolnień nauczyciel składa wniosek do wychowawcy o objęcie ucznia opieką pp. Dyrektor szkoły, po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach po śródrocznej klasyfikacji udziela uczniowi zdolnemu zgody na indywidualny tok nauki lub indywidualny program nauki.
Nauczyciele prowadzą wnikliwą obserwację zachowań, relacji, analizują postępy w rozwoju związane z edukacją i rozwojem społecznym, analizują wytwory ucznia, opinie z poradni. Na podstawie wyników obserwacji nauczyciele wstępnie definiują trudności/zdolności lub zaburzenia.
W przypadku stwierdzenia konieczności objęcia ucznia pomocą psychologiczno–pedagogiczną odpowiednio nauczyciel, wychowawca lub specjalista niezwłocznie udziela tej pomocy w bieżącej pracy z uczniem.
Wychowawca klasy przekazuje zalecenia do pracy z uczniem - nauczycielom uczącym na zespole wychowawczym lub w dogodnej dla siebie formie. Może zasięgnąć opinii nauczycieli uczących lub samodzielnie w porozumieniu ze specjalistami zaproponować adekwatne formy pomocy. Po dokonanych ustaleniach wychowawca proponuje formy pomocy psychologiczno–pedagogicznej świadczonej poszczególnym uczniom. Propozycję przedstawia dyrektorowi szkoły.
Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno–pedagogicznej ustala dyrektor szkoły. Wychowawca niezwłocznie zawiadamia rodzica o proponowanych formach pomocy dla ucznia, rodzic własnoręcznym podpisem potwierdza otrzymanie informacji.
Rodzic lub pełnoletni uczeń ma prawo do odmowy świadczenia pomocy psychologiczno–pedagogicznej.
Wychowawca klasy jest koordynatorem wszelkich działań związanych z organizacją i świadczeniem pomocy psychologiczno–pedagogicznej swoim uczniom.
Każdy nauczyciel oraz specjalista zatrudniony w szkole ma obowiązek włączyć się w realizację zintegrowanych, wspólnie wypracowanych form i metod wspierania ucznia.
W przypadku, gdy pomimo udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie nastąpiła poprawa w funkcjonowaniu ucznia w szkole dyrektor szkoły, za zgodą rodziców, występuje do poradni psychologiczno-pedagogicznej o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie rozwiązania problemu ucznia.
Zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć. Za zgodą organu prowadzącego zajęcia specjalistyczne mogą być prowadzone indywidualnie.
W szkole zatrudniony jest pedagog i na miarę potrzeb specjaliści, posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć. Osoby te mogą prowadzić warsztaty dla rodziców w celu doskonalenia umiejętności z zakresu umiejętności wychowawczych.
Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej udziela Poradnia Pedagogiczno-Psychologiczna nr 16 w Warszawie.
Do zadań i obowiązków każdego nauczyciela w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej należą:
Obowiązki wychowawcy klasy w zakresie organizacji pomocy w psychologiczno–pedagogicznej uczniom:
Wychowawcy realizują zadania poprzez:
Zadania i obowiązki pedagoga szkolnego/psychologa:
Gabinet pedagoga/psychologa znajduje się na I piętrze (pokój 23, 38). Wszelkie informacje widnieją na stronie internetowej szkoły oraz w gablocie pedagoga szkolnego.
Zadania i obowiązki terapeuty pedagogicznego: