PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
Charakterystyka szkoły i środowiska
Zespół Szkół Spożywczo-Gastronomicznych znajduje się w Warszawie w dzielnicy Praga Południe. W skład zespołu wchodzą: Technikum Spożywczo-Gastronomiczne im. Jana Pawła II, Branżowa Szkoła Spożywczo-Gastronomiczna I stopnia im. Jana Pawła II oraz CXLVII Liceum dla dorosłych im. Jana Pawła II.
Nasza szkoła kształci w zawodach tj.: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik technologii żywności, technik usług kelnerskich, kucharz, kelner, cukiernik.
Szkoła posiada 3 pracownie wyposażone w sprzęt gastronomiczny, jedną pracownię obsługi konsumenta, przedmiotowe sale lekcyjne, zaplecza przynależne do sal, gabinet pielęgniarki, sale informatyczne, gabinet pedagoga, gabinet psychologa, salę gimnastyczną, siłownię, salę tenisową, szatnię oraz miejsce po szkolnym bufecie. Do terenu szkoły przynależy nowe boisko szkolne, pas zieleni przed szkołą oraz parking.
Od 2006 roku szkoły wchodzące w skład Zespołu Szkół Spożywczo-Gastronomicznych noszą imię Jana Pawła II, dlatego też staramy się wprowadzać w naszą codzienną pracę wychowanie ku wartościom propagowanym przez Ojca Świętego. W roku szkolnym 2023/2024 mamy 23 klasy, z czego 9 klas w Branżowej Szkole Spożywczo-Gastronomicznej I stopnia im. Jana Pawła II i 14 klas w Technikum Spożywczo-Gastronomicznym im. Jana Pawła II. Posiadamy również grupę uczniów uczęszczających na Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe w zjazdach weekendowych oraz od klasy w CXLVII Liceum dla dorosłych im. Jana Pawła II. Od 2022 roku uruchomiliśmy w szkole oddziały integracyjne w Branżowej Szkole Spożywczo-Gastronomicznej I stopnia im. Jana Pawła II. W roku szkolnym 2023/2024 są to 3 klasy pierwsze integracyjne i 1 klasa druga integracyjna.
Wstęp
Program wychowawczo-profilaktyczny to zintegrowane działania wychowawcze i profilaktyczne całej społeczności szkolnej. Poprzez wychowanie należy rozumieć wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży (art. 1 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe).
Zadaniem naszej szkoły jest przygotowanie młodych ludzi do dojrzałego uczestnictwa w życiu zawodowym, rodzinnym i społecznym, respektowanie ich praw oraz pomaganie rodzicom w wychowaniu dzieci na uczciwych, odpowiedzialnych ludzi, którzy potrafią żyć z innymi i dla innych oraz znajdują swe miejsce w świecie i cieszą się życiem. Chcemy wspierać uczniów w osobistym rozwoju, kształtować ich wrażliwość moralną w oparciu o uczucia patriotyczne i polskie dziedzictwo kulturowe. Wychowanie obejmuje całe bliższe i dalsze środowisko, w którym żyje człowiek: dom rodzinny, szkoła, praca, rówieśnicy, dlatego też każde z tych podmiotów w sposób szczególny powinno ze sobą współpracować, by móc w pełni i w sposób odpowiedzialny kształtować młodego człowieka.
Zadaniem szkoły jest również wspomaganie uczniów w radzeniu sobie z trudnościami, które zagrażają prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników niekorzystnych dla jego życia i zdrowia. Zadania realizuje się poprzez zmniejszenie czynników ryzyka i wzmocnienie czynników chroniących.
Jako szkoła nosząca imię Świętego Jana Pawła II wsłuchujemy się w nauczanie papieskie i stosujemy do niego. Postawę naszego patrona przyjmujemy za wzór i autorytet dla młodzieży, ich rodzin, nauczycieli i całego środowiska szkoły. Motywujemy uczniów do własnej pracy w ślad za słowami naszego patrona „Musicie od siebie wymagać, nawet, gdyby inni od was nie wymagali”.
Misja i wizja szkoły
W naszej codziennej pracy kierujemy się pozytywnym wyobrażeniem przyszłości szkoły stworzonym na podstawie uznawanych wartości i inicjowaniem takich działań, które urzeczywistnią te zamierzenia. Zespół Szkół Spożywczo-Gastronomicznych jest wspólnotą nie tylko uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły, ale również rodziców i środowiska lokalnego. Jesteśmy szkołą, która zapewnia uczniom:
- Wysoki poziom kształcenia ogólnego, z naciskiem na kształcenie zawodowe,
- Możliwość rozwijania indywidualnych uzdolnień, zarówno na terenie szkoły, jak i we współpracy z różnymi instytucjami i osobami realizującymi ciekawe projekty, przedsięwzięcia i konkursy,
- Poczucie bezpieczeństwa i poszanowania różnorodności kulturowej, etnicznej i światopoglądowej,
- Wychowanie w oparciu o uniwersalne wartości,
- Indywidualne podejście dostosowane do jego potrzeb psychofizycznych,
- opiekę i pomoc psychologiczno-pedagogiczną, m.in. w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych, wychowawczych i socjalnych, a także w sytuacjach kryzysowych,
- rozwijanie poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości,
- zdobycie fachowej wiedzy zawodowej i doradztwo zawodowe,
- wzajemny szacunek i uczciwość jako postawę życia w społeczeństwie i państwie.
Sylwetka absolwenta
Proces dydaktyczno-wychowawczy mający miejsce w naszej szkole ma na celu ukształtowanie sylwetki absolwenta, który posiada właściwy poziom wiedzy ogólnej przewidzianej programem nauczania oraz wiedzy ze wszystkich przedmiotów zawodowych i zajęć praktycznych. Nasz uczeń dąży do dalszego rozwoju intelektualnego, rozwija określone cechy charakteru i osobowości oraz reprezentuje określoną postawę społeczną.
Zgodnie z założeniami absolwent:
- jest przygotowany do wejścia na rynek pracy i pełnienia roli pracownika,
- jest otwarty na zmiany i konieczność dokształcania się;
- posiada wysokie umiejętności zawodowe,
- jest profesjonalistą w swoim zawodzie,
- posiada wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących,
- umie radzić sobie w trudnych sytuacjach,
- jest świadomy konieczności własnego rozwoju,
- umie podejmować ważne dla siebie wybory edukacyjne i zawodowe,
- potrafi zorganizować swój warsztat pracy i gospodarować swoim czasem,
- potrafi skutecznie komunikować się w różnych sytuacjach,
- potrafi współpracować w grupie,
- jest świadomy swoich mocnych i słabych stron,
- potrafi komunikować się z innymi,
- jest odpowiedzialny,
- zna zasady dobrego wychowania i je stosuje,
- godnie reprezentuje imię szkoły,
- zna swój kraj i jego historię,
- jest kulturalny,
- jest uczciwy,
- jest sumienny,
- jest pracowity,
- potrafi łączyć zdobytą wiedzę teoretyczną z praktyczną,
- jest wrażliwy, szanuje drugiego człowieka.
Program wychowawczo-profilaktyczny
Cel ogólny:
wspieranie ucznia we wszechstronnym rozwoju, ukierunkowanym na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki młodzieży.
Cele szczegółowe:
- zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły oraz dalszego kształcenia,
- wychowywanie ucznia ku wartościom etycznym, moralnym i społecznym,
- wychowywanie młodzieży w duchu nauk Świętego Jana Pawła II,
- kształtowanie patriotycznych postaw uczniów oraz miłości do ojczyzny i poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego,
- kształtowanie kultury osobistej, tolerancji międzykulturowej i szacunku do drugiego człowieka,
- kształtowanie samodzielności, kreatywności, przedsiębiorczości i innowacyjności u uczniów,
- rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów poprzez bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci,
- rozwijanie kompetencji zawodowych i umiejętności radzenia sobie na rynku pracy,
- kształtowanie przyjaznego klimatu szkoły,
- kształtowanie postaw prospołecznych, prozdrowotnych i prorodzinnych,
- dostarczanie właściwej i rzetelnej wiedzy na temat zagrożeń cywilizacyjnych, uzależnień, zachowań ryzykownych i ich konsekwencji,
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
- integrowanie społeczności szkolnej i zespołów klasowych,
- podejmowanie współpracy ze środowiskiem lokalnym,
- rozwijanie zainteresowań, pasji i zdolności uczniów,
- wzmacnianie motywacji do nauki, celowości i skuteczności kształcenia,
- kształtowanie umiejętności komunikacyjnych i autoprezentacyjnych,
- kształtowanie pozytywnych więzi wśród wspólnoty szkolnej,
- rozwijanie świadomości prawnej uczniów,
- podmiotowe traktowanie ucznia,
- przeciwdziałanie agresji i przemocy rówieśniczej, domowej,
- pomoc i wsparcie uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach zdrowotnych, materialnych i życiowych,
- promowanie kultury uczenia się i przeciwdziałania absencji,
- rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz promocja czytelnictwa,
- kształtowanie zachowań asertywnych uczniów,
- zapobieganie niepowodzeniom szkolnym i stwarzanie warunków do właściwego wypełniania obowiązków szkolnych.
Diagnoza potrzeb
Diagnoza potrzeb została opracowana w oparciu o wnioski z ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, ewaluacji wewnętrznych oraz diagnozy potrzeb, zasobów, zainteresowań, wartości, zachowań problemowych przeprowadzonej wśród uczniów, rodziców, nauczycieli i wychowawców (wrzesień 2023).
Zasoby
Na podstawie analizy dokumentów można stwierdzić, że w szkole pracuje się z uczniem zdolnym w programie „Wars i Sawa”, projektach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych i projektach unijnych, konkursach i olimpiadach wiedzy z danego przedmiotu oraz przedsięwzięciach i projektach gastronomicznych. Praca dydaktyczno-wychowawcza odbywa się też z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uczniem cudzoziemskim i sprawiającym trudności wychowawcze. W naszej szkole odbywają się działania z zakresu przedsiębiorczości, doradztwa zawodowego, samorządności, współpracy ze środowiskiem lokalnym i wolontariatu, propagowania zachowań prozdrowotnych i ekologicznych, profilaktyki oraz promowania nauki społecznej Jana Pawła II. Nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele współorganizujący, dyrekcja szkoły, zespół psychologiczno - pedagogiczny oraz pielęgniarka szkolna starają się identyfikować potrzeby uczniów i dostosowywać wymagania edukacyjne oraz działania profilaktyczno-wychowawcze do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
Uczniowie mają również możliwość konsultacji w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 16 w Warszawie. W szkole jest organizowana i udzielana pomoc uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych dla uczniów niepełnosprawnych. Z takiego rodzaju pomocy skorzystało w roku szkolnym 2022/2023 - 12 uczniów, w br. szkolnym 28 uczniów złożyło wniosek o taką formę pomocy socjalnej.
Uczniowie otrzymują w szkole za najlepsze wyniki w nauce stypendium naukowe – w roku szkolnym 2022/2023 w I półroczu otrzymało je 5 uczniów, a w II 11 uczniów.
Wśród najczęściej wybieranych wartości (diagnoza wrzesień 2023) uczniowie wskazywali prawdę (68,1%), szacunek (64,6%), uczciwość (60,4%), przyjaźń (55,8%), rodzinę (49,8%), miłość (47,4%), wzajemna pomoc (41,1%). Kolejne wybierane przez badanych wartości to:
- bezpieczeństwo;
- zdrowie;
- odwaga;
- rozrywka;
- tolerancja;
- odpowiedzialność;
- pieniądze;
- dyscyplina;
- nauka;
- patriotyzm;
- wiara;
- tradycja;
- najmniej wskazywana była władza (7,4%).
Potrzeby
W szkole w roku szkolnym 2022/2023 - 50 uczniów nie otrzymało promocji do następnej klasy, z czego w TSSG – 32 osoby, w BSSG – 18 osób (diagnoza dokumentacji wrzesień 2023). Znaczna liczba uczniów ma problemy emocjonalne, problemy natury psychiatrycznej, specjalne potrzeby edukacyjne. Częstym zjawiskiem jest życie w niepełnych rodzinach, część uczniów przebywa w rodzinach zastępczych, placówkach opiekuńczych (Dom Dziecka) lub mieszka i utrzymuje się samodzielnie (diagnoza dokumentacji pedagogicznej wrzesień 2023).
Istotnym problemem w szkole jaki wskazują wychowawcy (analiza dziennika elektronicznego, diagnoza wychowawców, nauczycieli wrzesień 2023) jest niska frekwencja poszczególnych uczniów, wagary, uzależnienie od tytoniu, nadmierne korzystanie z telefonów komórkowych i komputera, wulgaryzmy, niewłaściwe odżywianie się, wykluczanie uczniów z grupy, trudności natury psychiatrycznej poszczególnych uczniów. Sporadycznie pojawia się wyśmiewanie/nękanie kogoś z klasy, agresja i przemoc w Internecie.
W diagnozie przeprowadzonej we wrześniu 2023 badano za pomocą ankiet anonimowych uczniów, rodziców, nauczycieli i wychowawców.
Uczniowie w większości wskazali, że:
- informują rodziców, o tym co się dzieje w szkole;
- wychowawca klasy wspiera ich w trudnych sytuacjach;
- lubią przebywać w towarzystwie kolegów/koleżanek z klasy/szkoły;
- szkoła jest miejscem, w którym czują się bezpiecznie;
- w szkole podejmowane są działania wychowawcze i profilaktyczne;
- czują się szanowani przez kolegów/koleżanki, nie doświadczają wrogości;
- mają w szkole osobę, której mogą zaufać i powiedzieć o swoich problemach;
- nauczyciele okazują szacunek;
- szkoła jest wolna od używek, jednak poszczególni uczniowie mają z tym problem;
- szkoła nie jest wolna od papierosów;
- nie spotkało się nigdy z narkotykami w żadnej formie 84,9% uczniów, natomiast 93% nigdy nie używało narkotyków;
- wiedzą, o szkodliwości substancji psychoaktywnych 92,3%, informacje uzyskują w Internecie, domu, massmediach, szkole;
- w przypadku problemów z substancjami psychoaktywnymi oczekiwaliby pomocy od rodziców, terapeuty, psychoterapeuty, od poradni uzależnień, od pedagoga szkolnego, od wychowawcy;
- 50,9% uczniów wskazało, że korzystało z pomocy nauczycieli, wychowawcy, pedagoga, psychologa w rozwiązywaniu problemów
- szkoła im się podoba, bo mogą spotkać się ze znajomymi, jest miła atmosfera, realizują tu swoje pasje, nauczyciele mają pozytywny stosunek do uczniów, otrzymują zrozumienie i wsparcie, są ciekawe lekcje, biorą udział w ciekawych projektach;
- 59,1% uczniów uważa, że szkoła nie ma słabych stron i nic by nie zmieniali czy ulepszali; 22% uczniów nie wie; pozostali uczniowie wymieniali: ulepszyć salę gimnastyczna i siłownię oraz sprzęt, klimatyzacja na Sali gimnastycznej, ławki wokół boiska, działające zamknięcia w toaletach, remont łazienek, lepsza organizacja, niektórych nauczycieli oraz ich podejście, zakazy używania telefonów, miejsce położenia, spokojniej podchodzić do ubrania kobiet, a nie od razu ocena, że prowokują, lekcje na 7.10, nie wstawiać gorszej oceny z popraw sprawdzianów, plan lekcji, otworzyć główne wejście dla uczniów, zakaz palenia i konsekwencja, więcej wydarzeń szkolnych i dyskotek, wąskie korytarze, brak okienek w planie, pozwolić na chodzenie w klapkach w szkole, dłuższe przerwy, więcej wycieczek klasowych, małe klasy jak na 35 osób, wygląd szkoły, wprowadzenie różowej skrzyneczki w toaletach, źle zachowujące się pierwsze klasy, ładniejsze sale lekcyjne, więcej praktyk, więcej wydarzeń sportowych, papier w toaletach
- tematy jakie uczniowie chcieliby poruszać na godzinach wychowawczych, zajęciach profilaktycznych: 47% nie ma pomysłu, 14% chciałoby wolną lekcję, pozostali wymieniali: o wycieczkach, o zainteresowaniach, o przemocy, o tolerancji, o samopoczuciu, o tym co dzieje się w klasie, o szacunku, o zagrożeniach w dzisiejszym świecie, o bieżących problemach w szkole, integracja po połączeniu klasy, o praktykach, o używkach, miłości, przyjaźni, zwierzętach, aktywności fizycznej, o sprawach organizacyjnych, wybór trójki klasowej, o zachowaniu wobec innych, jak sobie radzić w życiu dorosłym, o ocenach, zachowaniu, o studiach i dniach otwartych, o projektach zagranicznych, o zaburzeniach psychicznych, o autyzmie, integracja klasy, o rodzinie, o bezpieczeństwie, o problemach z toksycznością ludzi, o gastronomii, uświadomienie seksualne, o emocjach, wyjaśnienie skrótów z planu lekcji, o płaceniu rachunków, o pasjach, o paleniu papierosów, o zdrowym odżywianiu, o antykoncepcji, o karierze.
Wydarzenia, które powinny odbywać się w szkole:
- Wg uczniów to: wyjścia do kina, teatru, muzeum (84,6%), zabawy i wydarzenia o charakterze integracyjnym (np. wycieczki klasowe, zajęcia integracyjne, wydarzenia dla całej społeczności szkolnej – 66,3%); konkursy sportowe, artystyczne, przedmiotowe (41,1%), zajęcia dodatkowe rozwijające zainteresowania (34%), uczniowie wymienili również: działania samorządowe i wolontaryjne; Pogadanki, prelekcje, pokazy dotyczące bezpieczeństwa, zdrowego trybu życia, profilaktyki uzależnień; Wydarzenia kształtujące postawy patriotyczne lub uroczystości państwowe (np. 11 Listopada, 3 Maja); korzystanie ze wsparcia pedagoga/psychologa; Zajęcia zwiększające kompetencje interpersonalne, społeczne, cyfrowe, językowe; zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze; zajęcia z zakresu doradztwa i poradnictwa zawodowego; działania proekologiczne np. sprzątanie świata, sprzątanie lasu; Wydarzenia kultywujące tradycje rodzinne i regionalne (np. uroczystości religijne, świeckie); turniej szachowy lub warcaby.
- Wg rodziców to: wyjścia do kina, teatru, muzeum (90%); zabawy i wydarzenia o charakterze integracyjnym (np. wycieczki klasowe, zajęcia integracyjne, wydarzenia dla całej społeczności szkolnej – 88%); Pogadanki, prelekcje, pokazy dotyczące bezpieczeństwa, zdrowego trybu życia, profilaktyki uzależnień (64%); zajęcia dodatkowe rozwijające zainteresowania (61%); rodzice też wymienili: Zajęcia zwiększające kompetencje interpersonalne, społeczne, cyfrowe, językowe; konkursy sportowe, artystyczne, przedmiotowe; działania samorządowe i wolontaryjne; zajęcia z zakresu doradztwa i poradnictwa zawodowego; zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze; wsparcie pedagoga/psychologa; Wydarzenia kultywujące tradycje rodzinne i regionalne (np. uroczystości religijne, świeckie); działania proekologiczne; Wydarzenia kształtujące postawy patriotyczne lub uroczystości państwowe (np. 11 Listopada, 3 Maja).
- Wg wychowawców to: wyjścia do kina, teatru, muzeum (100%); zabawy i wydarzenia o charakterze integracyjnym (np. wycieczki klasowe, zajęcia integracyjne, wydarzenia dla całej społeczności szkolnej – 100%); wsparcie pedagoga/psychologa (83,3%); konkursy sportowe, artystyczne, przedmiotowe (75%); Pogadanki, prelekcje, pokazy dotyczące bezpieczeństwa, zdrowego trybu życia, profilaktyki uzależnień (75%); działania samorządowe i wolontaryjne (75%); zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze (75%); Zajęcia zwiększające kompetencje interpersonalne, społeczne, cyfrowe, językowe (75%); wychowawcy też wymienili: Wydarzenia kultywujące tradycje rodzinne i regionalne (np. uroczystości religijne, świeckie); Wydarzenia kształtujące postawy patriotyczne lub uroczystości państwowe (np. 11 Listopada, 3 Maja); zajęcia z zakresu doradztwa i poradnictwa zawodowego; działania proekologiczne; zajęcia dodatkowe rozwijające zainteresowania.
- Wg nauczycieli to: wyjścia do kina, teatru, muzeum (93,3%); zabawy i wydarzenia o charakterze integracyjnym (np. wycieczki klasowe, zajęcia integracyjne, wydarzenia dla całej społeczności szkolnej – 93,3%); konkursy sportowe, artystyczne, przedmiotowe (86,7%); Pogadanki, prelekcje, pokazy dotyczące bezpieczeństwa, zdrowego trybu życia, profilaktyki uzależnień (86,7%); działania samorządowe i wolontaryjne (80%); zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze (80%); Wydarzenia kultywujące tradycje rodzinne i regionalne (np. uroczystości religijne, świeckie 73,3%); wsparcie pedagoga/psychologa (73,3%); nauczyciele wymienili też: Wydarzenia kształtujące postawy patriotyczne lub uroczystości państwowe (np. 11 Listopada, 3 Maja); zajęcia dodatkowe rozwijające zainteresowania; działania proekologiczne; Zajęcia zwiększające kompetencje interpersonalne, społeczne, cyfrowe, językowe; ); zajęcia z zakresu doradztwa i poradnictwa zawodowego.
Na pytanie „co należy zrobić w szkole, żeby zapobiegać niewłaściwym zachowaniom/demoralizacji, łamaniu obowiązujących norm przez młodzież”, pojawiają się propozycje:
- wg nauczycieli: wzajemny szacunek; dawanie dobrego przykładu; konsekwencja, stosowanie całego wachlarza kar regulaminowych, usuwanie uczniów demoralizujących klasę; pogadanka pedagoga/psychologa na godzinach wychowawczych nt. zachowania, spotkanie z kimś kto poradził sobie z uzależnieniami, wszyscy nauczyciele konsekwentnie powinni trzymać jeden wspólny front w egzekwowaniu zasad, można zorganizować kampanię plakatową promującą właściwe postawy/wzorce wśród młodzieży; rozmowy z uczniami; poinformowanie o niewłaściwym zachowaniu ucznia wychowawcę klasy i pedagoga szkolnego; stosowanie scenek, dram, inscenizacji różnych sytuacji; działania profilaktyczne; warsztaty teatralno-społeczne/ forma scenek na godzinie wychowawczej; Kontrolować wyjścia na przerwach, skrzynki na telefony na lekcji; WSZYSCY nauczyciele zgodnie występują przeciwko takim zachowaniom wykorzystując WSZYSTKIE możliwe środki. Zero tolerancji dla takich zachowań; zdecydowane działania, wzywanie rodziców, konsekwencje wobec uczniów, wzywanie odpowiednich służb; zajęcia prozdrowotne dot. uzależnieniom, spotkania z Policja, konsekwencje z niewłaściwego zachowania; wymagać przestrzegania statutu i konsekwencja w egzekwowaniu.
- wg wychowawców: przejawianie postawy zaufania, zauważanie tego co dobre i docenianie; gradacja kar, współpraca całej RP; rozmowy z uczniami; prelegenci: policja, Straż Miejska; praca w grupach; warsztaty, spotkania ze specjalistami; konsekwencja w związku z łamaniem zasad; konsekwencja w działaniach wychowawczych; zdecydowane działania: wzywanie rodziców, służb; praca z pedagogiem/psychologiem; zajęcia profilaktyczne; konsekwentne nagradzanie i karanie uczniów przez nauczycieli; reagowanie wszystkich a nie spychologia na wychowawcę, pedagoga, psychologa czy dyrekcję, reaguje każdy.
Na pytanie „jakie projekty, inicjatywy, przedsięwzięcia, zajęcia są potrzebne w naszej szkole z uwzględnieniem powrotu uczniów do szkoły po edukacji zdalnej” - ankietowani odpowiedzieli (diagnoza przeprowadzona we wrześniu 2022):
- Uczniowie zgłaszają potrzeby w zakresie zorganizowania:
- wycieczek;
- projekt "języki krajów Europy";
- konkurs fotograficzny – na najlepsze zdjęcie dania;
- zajęcia artystyczne;
- pokazy na Sali gimnastycznej;
- zawody sportowe;
- warsztaty taneczne;
- sks;
- Rodzice zgłaszają potrzeby w zakresie zorganizowania:
- działania profilaktyczne;
- lekcje tematyczne;
- zawody sportowe;
- spotkania z policją, specjalistami;
- zajęcia integracyjne;
- warsztaty;
- działania wolontariatu;
- wydarzenia kulturalne;
- TZA;
- zajęcia o tolerancji;
- zajęcia uczenia pewności siebie i swoich wartości;
- konkursy fotograficzne;
- projekty z zakresu zdrowego odżywiania;
- zajęcia radzenia sobie ze stresem;
- Wychowawcy zgłaszają potrzeby w zakresie zorganizowania:
- zajęć profilaktycznych, warsztatów;
- zajęć rozwijających ucznia, jego kompetencje.
- Nauczyciele zgłaszają potrzeby w zakresie zorganizowania:
- pogadanek z pokazaniem aktualnych filmy pokazujące skalę uzależnień i niebezpiecznych zachowań u młodych ludzi;
- warsztatów ze specjalistami;
- zajęć, projektów budzących pasje i zainteresowania;
- ciekawych godzin wychowawczych;
- integracji uczniów.
Dodatkowo rodzice wskazali z jakich zajęć, działań z ubiegłego roku byli zadowoleni, są to:
- konkursy i projekty kulinarne;
- praktyki;
- udział uczniów w Eurogastro;
- warsztaty szkolne;
- spotkania z pedagogiem;
- przedmioty: geografia, język angielski, biologia, chemia, fizyka, przedmioty zawodowe
- wszystkie inicjatywy, w szkole działa prężnie pedagog, wychowawczyni;
- zadowolenie z pracy grona pedagogicznego i dyrekcji;
- koło przedmiotowe;
- wspólne grillowanie społeczności szkolnej na świeżym powietrzu. Zajęcia kulinarne nauki gotowania na terenie szkoły w miłej i spokojnej atmosferze;
- Współpraca z kadrą pedagogiczną, rozwiązywanie problemów z ukierunkowaniem na ucznia na zadowalającym poziomie;
- wyjścia z wychowawcą, zajęcia z wychowawcą;
- wyjście do muzeum;
- zajęcia zwiększające kompetencje zawodowe;
- pogadanka na temat przemocy, cyberprzemocy, uzależnień;
- zajęcia wyrównawcze;
- zajęcia prowadzone przez straż miejską;
- zajęcia sportowe, patriotyczne;
- pikniki;
- wycieczki po mieście, kino;
- dodatkowe zajęcia z języka polskiego;
- wyjazd Erasmus;
- spotkania z psychologiem;
W działaniach wychowawczo-profilaktycznych w r.szk. 2023/24 należy zwrócić szczególną uwagę na:
- Poszerzenie oferty edukacyjnej zgodnej z potrzebami uczniów i zachęcanie uczniów do uczestnictwa, najbardziej pożądane są wydarzenia integrujące całą społeczność szkolną;
- Dostosowywanie wymagań uczniom o SPE wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach z PPP;
- Profilaktykę uzależnień od substancji psychoaktywnych i multimediów;
- Profilaktykę agresji, przemocy;
- Kulturę wypowiedzi w tym stosowanie netykiety w przestrzeni internetowej;
- Organizację czasu wolnego sprzyjającą rozwojowi zainteresowań i zdobywaniu kompetencji potrzebnych na rynku pracy;
- Kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania z mediów cyfrowych;
- Organizowanie ciekawych projektów, kampanii, konkursów, zawodów zgodnych z potrzebami i oczekiwaniami uczniów i rodziców.
Dodatkowo, zgodnie z kierunkami realizacji polityki oświatowej Państwa na r. szk. 2023/24 w programie wychowawczo-profilaktycznym należy uwzględnić:
- Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
- Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
- Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż.
- Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
- Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
- Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
- Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą oraz tworzenie stabilnych warunków do nauczania języka polskiego za granicą przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz beneficjentów przedsięwzięć i programów ustanowionych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Wnioski do pracy:
- należy podkreślać rolę rodziny w procesie wychowania i udzielać rodzicom wsparcia w tym zakresie;
- należy stale i konsekwentnie współpracować z rodzicami uczniów, ciągle ich motywować do angażowania się w proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły;
- należy wspierać wychowawców i nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom;
- należy organizować uczniom zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień, zagrożeń cywilizacyjnych;
- należy organizować uczniom działania z zakresu kształtowania umiejętności radzenia sobie ze stresem, umiejętności komunikacyjnych, autoprezentacyjnych;
- należy organizować uczniom zajęcia z zakresu kształtowania umiejętności zawodowych i doradztwa zawodowego;
- należy organizować uczniom zajęcia z zakresu odpowiedzialności prawnej;
- należy pracować nad poczuciem wartości u uczniów, uwrażliwiać na dobro, prawdę, szlachetność i patriotyzm oraz odpowiedzialności za środowisko, motywować do pracy;
- należy zachęcać uczniów do uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych, monitorować frekwencję;
- należy prowadzić zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących;
- podczas lekcji należy stosować wzmocnienia pozytywne, a unikać negatywnych; stosować konstruktywną informację zwrotną;
- należy angażować uczniów do udziału w życiu klasy i szkoły;
- należy propagować współpracę szkoły ze środowiskiem lokalnym (na miarę możliwości i z zachowaniem reżimu sanitarnego);
- należy przedstawiać uczniom ofertę dotyczącą dodatkowych zajęć, inicjatyw i przedsięwzięć organizowanych w szkole i poza nią (na miarę możliwości i z zachowaniem reżimu sanitarnego);
- należy dbać o dobrą atmosferę w szkole, integrować uczniów i nauczycieli po powrocie do szkoły z edukacji zdalnej;
- należy dbać o poczucie bezpieczeństwa uczniów w szkole;
- należy wspierać uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, uczniów cudzoziemskich i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej;
- należy pracować nad wsparciem uczniów w trudnościach szkolnych;
- należy organizować wydarzenia i uroczystości angażujące społeczność szkolną (na miarę możliwości i z zachowaniem reżimu sanitarnego).
Profilaktyka prowadzona w szkole
W szkole prowadzona jest profilaktyka uniwersalna – skierowana do wszystkich uczniów, profilaktyka selektywna – skierowana do grup podwyższonego ryzyka oraz wskazująca – skierowana do osób, u których rozpoznano objawy zachowań ryzykownych (instytucje specjalistyczne).
Realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego w szkole
Program wychowawczo-profilaktyczny jest realizowany w ramach:
- zajęć z wychowawcą;
- zajęć dydaktyczno-wychowawczych prowadzonych przez nauczycieli przedmiotów zawodowych;
- zajęć dydaktyczno-wychowawczych prowadzonych przez nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących;
- zajęć praktycznych w szkole i poza nią;
- zajęć pozalekcyjnych prowadzonych na terenie szkoły i poza nią;
- zajęć profilaktyczno-wychowawczych prowadzonych przez pedagogów szkolnych i innych specjalistów;
- zajęć dydaktyczno-wychowawczych prowadzonych przez pielęgniarkę szkolną;
- zajęć dodatkowych, specjalistycznych i wyrównawczych;
- wspólnych wycieczek, wyjść do kina/teatru/muzeum;
- różnych warsztatów w szkole i poza nią;
- akcji i przedsięwzięć ogólnoszkolnych;
- indywidualnych rozmów z uczniami, rodzicami i nauczycielami;
- udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- kierowania uczniów do odpowiednich specjalistów;
- psychoedukacji rodziców w ramach dni otwartych, zebrań z rodzicami, spotkań z wychowawcami, specjalistami, warsztatów;
- współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Program wychowawczo-profilaktyczny realizowany jest przez całą społeczność szkolną (Dyrekcja szkoły, kierownik szkolenia praktycznego, nauczyciele poszczególnych przedmiotów, wychowawcy klas, pedagodzy, psycholog, specjaliści, nauczyciele bibliotekarze, nauczyciele współorganizujący w klasach integracyjnych; doradca zawodowy, pielęgniarka szkolna, pracownicy niepedagogiczni szkoły, rodzice, Samorząd Uczniowski, środowisko lokalne).
Realizacja programu powierzona jest wszystkim pracownikom szkoły, przy czym konkretne zadania i osoby odpowiedzialne za ich wykonanie są określone w Harmonogramie działań programu profilaktyczno-wychowawczego szkoły.
Adresatami programu są uczniowie Zespołu Szkół Spożywczo-Gastronomicznych w skład, którego wchodzą: Technikum Spożywczo-Gastronomiczne im. Jana Pawła II im. Jana Pawła II, Branżowa Szkoła Spożywczo-Gastronomiczna I stopnia im. Jana Pawła II. Oprócz uczniów adresatami są ich rodzice, grono pedagogiczne oraz cała społeczność szkolna.
Analiza realizacji i skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły
Celem szkoły jest zbieranie istotnych informacji, refleksja nad jakością prowadzonych działań zgodnie z przyjętymi kryteriami oraz poszukiwanie sposobów doskonalenia prowadzonych działań wychowawczo-profilaktycznych. Analiza ta będzie dokonywana za pomocą:
- ankiet;
- wywiadów z nauczycielami, wychowawcami;
- indywidualnych rozmów z uczniami, rodzicami;
- analizy dokumentów szkolnych, wyników nauczania i frekwencji;
- analizy sprawozdań poszczególnych zespołów przedmiotowych, wychowawców, pedagogów;
- obserwacji
Warszawa, 14 września 2023 roku
* Program wychowawczo-profilaktyczny Zespołu Szkół Spożywczo- Gastronomicznych jest dokumentem otwartym i rozszerzanym o treści dostosowane do aktualnych potrzeb szkoły, wpływających na doskonalenie pracy wychowawczo-profilaktycznej.
Program został pozytywnie zaopiniowany przez:
- Radę Pedagogiczną dn. 14.09.2023r.
- Radę Rodziców dn. 14.09.2023r.