komorska.edu.pl

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY 2025-2026

Zespołu Szkół Spożywczo-Gastronomicznych w Warszawie

W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem – o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał; aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada, umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich”.

JAN PAWEŁ II

Charakterystyka szkoły i środowiska

Zespół Szkół Spożywczo-Gastronomicznych znajduje się w Warszawie w dzielnicy Praga Południe. W skład zespołu wchodzą: Technikum Spożywczo-Gastronomiczne im. Jana Pawła II, Branżowa Szkoła Spożywczo-Gastronomiczna I stopnia im. Jana Pawła II i Branżowa Szkoła II stopnia nr 5.

Nasza szkoła kształci w zawodach tj.: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik technologii żywności, technik usług kelnerskich, kucharz, kelner, cukiernik.

Szkoła posiada trzy pracownie wyposażone w sprzęt gastronomiczny, jedną pracownię obsługi konsumenta, przedmiotowe sale lekcyjne, zaplecza przynależne do sal, gabinet pielęgniarki, sale informatyczne, gabinet pedagoga, gabinet pedagoga specjalnego, gabinet psychologa, salę gimnastyczną, siłownię, salę tenisową, szatnię oraz miejsce po szkolnym bufecie. Do terenu szkoły przynależy nowe boisko szkolne, pas zieleni przed szkołą oraz parking.

Od 2006 roku szkoły wchodzące w skład Zespołu Szkół Spożywczo-Gastronomicznych noszą imię Jana Pawła II, dlatego też staramy się wprowadzać w naszą codzienną pracę wychowanie ku wartościom propagowanym przez Ojca Świętego. W roku szkolnym 2025/2026 mamy 27 klas, z czego 15 klas w Branżowej Szkole Spożywczo-Gastronomicznej I stopnia im. Jana Pawła II i 12 klas w Technikum Spożywczo-Gastronomicznym im. Jana Pawła II. Posiadamy również grupę uczniów uczęszczających na Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe w zjazdach weekendowych. Od 2022 roku uruchomiliśmy w szkole oddziały integracyjne w Branżowej Szkole Spożywczo-Gastronomicznej I stopnia im. Jana Pawła II. W roku szkolnym 2025/2026 są to 3 klasy pierwsze integracyjne, 2 klasy drugie integracyjne i 3 klasy trzecie integracyjne.

Wstęp

Program wychowawczo-profilaktyczny to zintegrowane działania wychowawcze i profilaktyczne całej społeczności szkolnej. Poprzez wychowanie należy rozumieć wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży (art. 1 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe).

Zadaniem naszej szkoły jest przygotowanie młodych ludzi do dojrzałego uczestnictwa w życiu zawodowym, rodzinnym i społecznym, respektowanie ich praw oraz pomaganie rodzicom w wychowaniu dzieci na uczciwych, odpowiedzialnych ludzi, którzy potrafią żyć z innymi i dla innych oraz znajdują swe miejsce w świecie i cieszą się życiem. Chcemy wspierać uczniów w osobistym rozwoju, kształtować ich wrażliwość moralną w oparciu o uczucia patriotyczne i polskie dziedzictwo kulturowe. Wychowanie obejmuje całe bliższe i dalsze środowisko, w którym żyje człowiek: dom rodzinny, szkoła, praca, rówieśnicy, dlatego też każde z tych podmiotów w sposób szczególny powinno ze sobą współpracować, by móc w pełni i w sposób odpowiedzialny kształtować młodego człowieka.

Zadaniem szkoły jest również wspomaganie uczniów w radzeniu sobie z trudnościami, które zagrażają prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników niekorzystnych dla jego życia i zdrowia. Zadania realizuje się poprzez zmniejszenie czynników ryzyka i wzmocnienie czynników chroniących.

Jako szkoła nosząca imię Świętego Jana Pawła II wsłuchujemy się w nauczanie papieskie i stosujemy się do niego. Postawę naszego patrona przyjmujemy za wzór i autorytet dla młodzieży, ich rodzin, nauczycieli i całego środowiska szkoły. Motywujemy uczniów do własnej pracy w ślad za słowami naszego patrona „Musicie od siebie wymagać, nawet, gdyby inni od was nie wymagali”.

Misja i wizja szkoły

Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom.

Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji.

Misją szkoły jest przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.

Misją szkoły jest przygotowanie do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, rodzinnych i społecznych.

Zespół Szkół Spożywczo-Gastronomicznych jest wspólnotą nie tylko uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły, ale również rodziców i środowiska lokalnego. Jesteśmy szkołą, która zapewnia uczniom:

  • wysoki poziom kształcenia ogólnego, z naciskiem na kształcenie zawodowe,
  • możliwość rozwijania indywidualnych uzdolnień, zarówno na terenie szkoły, jak i we współpracy z różnymi instytucjami i osobami realizującymi ciekawe projekty, przedsięwzięcia i konkursy,
  • poczucie bezpieczeństwa i poszanowania różnorodności kulturowej, etnicznej i światopoglądowej,
  • wychowanie w oparciu o uniwersalne wartości,
  • indywidualne podejście dostosowane do jego potrzeb psychofizycznych,
  • opiekę i pomoc psychologiczno-pedagogiczną, m. in. w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych, wychowawczych i socjalnych, a także w sytuacjach kryzysowych,
  • rozwijanie poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości,
  • zdobycie fachowej wiedzy zawodowej i doradztwo zawodowe,
  • wzajemny szacunek i uczciwość jako postawę życia w społeczeństwie i państwie.

Sylwetka ucznia i absolwenta

Dążeniem szkoły jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój.

Uczeń:

  • posiada gotowość do zdobywania wiedzy i umiejętności zawartych w programach nauczania przedmiotów w danej klasie,
  • jest kreatywny,
  • posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych,
  • rozwija swoje zainteresowania i zdolności uczestnicząc w konkursach, zawodach sportowych i innych,
  • systematycznie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych i praktycznych,
  • przestrzega zasad kultury bycia w sytuacjach szkolnych i życiowych,
  • aktywnie uczestniczy w życiu szkoły i klasy,
  • zna przepisy wewnątrzszkolne i stosuje się do nich,
  • rozwija postawę czytelniczą książek w bibliotece,
  • reaguje na niewłaściwe postawy kolegów,
  • jest otwarty na potrzeby innych, angażuje się w prace o charakterze wolontariatu,
  • dba o kulturę słowa – nigdy nie używa wulgarnych słów,
  • nie ulega nałogom, nie szkodzi zdrowiu własnemu i innych,
  • dba o bezpieczeństwo swoje i innych,
  • dba o estetyczny wygląd zewnętrzny na co dzień, nosi strój odświętny w czasie uroczystości szkolnych,
  • okazuje szacunek wobec symboli narodowych i religijnych,
  • godnie reprezentuje szkołę w środowisku.

Absolwent kończący naszą szkołę dobrze funkcjonuje w swoim środowisku, w domu i w pracy. Jest pogodny, ma pozytywny, choć nie bezkrytyczny stosunek do otaczającej go rzeczywistości. Posiada umiejętność efektywnego komunikowania, współpracy oraz kontrolowania własnych emocji. Jest świadomy dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, świata. Dba o swoje zdrowie i sprawność fizyczną. Traktuje zdobywanie wiedzy jako podstawę własnego rozwoju. Działania zawarte w programie wychowawczo – profilaktycznym zmierzają do ukształtowania takiego modelu absolwenta, który niezależnie od indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i talentów będzie wyposażony w zespół cech uniwersalnych, warunkujących właściwe funkcjonowanie we współczesnym świecie.

Absolwent jest:

  • dobrym obywatelem, świadomym swych praw i obowiązków, posiadającym godność, poczucie własnej wartości, szanującym prawa innych,
  • człowiekiem przygotowanym do pełnienia ról rodzinnych, zawodowych i społecznych,
  • człowiekiem aktywnym, ciekawym świata i wiedzy, ma różnorodne zainteresowania, chętnie gromadzi różne wiadomości,
  • człowiekiem uczciwym, tolerancyjnym i odpowiedzialnym, odróżniającym dobro od zła, kierującym się zasadami moralnymi,
  • człowiekiem dbającym o własny rozwój duchowy, wrażliwym na piękno, szanującym dorobek ludzkości w dziedzinie kultury i sztuki,
  • człowiekiem dbającym o zdrowie i kondycję fizyczną oraz świadomym ich zależności od stanu środowiska naturalnego.

Proces dydaktyczno-wychowawczy mający miejsce w naszej szkole ma na celu ukształtowanie sylwetki absolwenta, który posiada właściwy poziom wiedzy ogólnej przewidzianej programem nauczania oraz wiedzy ze wszystkich przedmiotów zawodowych i zajęć praktycznych. Nasz uczeń dąży do dalszego rozwoju intelektualnego, rozwija określone cechy charakteru i osobowości oraz reprezentuje określoną postawę społeczną.

Program wychowawczo-profilaktyczny

Cel ogólny:

Głównym celem programu jest zwiększenie lub nabycie przez uczniów umiejętności prawidłowego funkcjonowania w szkole i środowisku zgodnie z uniwersalnymi wartościami i normami społecznymi, duchowymi. W przypadkach pojawienia się zachowań ryzykownych oraz innych trudności (wychowawczo-dydaktycznych i materialnych) udzielanie niezbędnej opieki psychologiczno-pedagogicznej i wsparcia.

Cele szczegółowe:

  1. Zwiększenie świadomości młodzieży na temat uniwersalnych wartości oraz społecznych norm postępowania.
  1. Podniesienie poziomu umiejętności psychospołecznych-podstawowych kompetencji życiowych uczniów m. in.:
  • porozumiewania się (komunikacji interpersonalnej),
  • odnajdywania się na rynku pracy,
  • radzenia sobie z emocjami i kierowania stresem,
  • rozwój samoświadomości i ponoszenia odpowiedzialności za własne wybory oraz zachowania,
  • rozwiązywania problemów (podejmowania decyzji)
  • zmniejszenie ilości zachowań ryzykownych, a także obniżenie nieusprawiedliwionej absencji uczniów,
  • zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły oraz dalszego kształcenia,
  • wychowywanie młodzieży w duchu nauk Świętego Jana Pawła II,
  • kształtowanie patriotycznych postaw uczniów oraz miłości do ojczyzny i poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego,
  • kształtowanie kultury osobistej, tolerancji międzykulturowej i szacunku do drugiego człowieka,
  • kształtowanie samodzielności, kreatywności, przedsiębiorczości i innowacyjności u uczniów,
  • rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów poprzez bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci,
  • rozwijanie kompetencji zawodowych i umiejętności radzenia sobie na rynku pracy,
  • kształtowanie przyjaznego klimatu szkoły,
  • kształtowanie postaw prospołecznych, prozdrowotnych i prorodzinnych,
  • dostarczanie właściwej i rzetelnej wiedzy na temat zagrożeń cywilizacyjnych, uzależnień, zachowań ryzykownych i ich konsekwencji,
  • rozwijanie zainteresowań, pasji i zdolności uczniów,
  • wzmacnianie motywacji do nauki, celowości i skuteczności kształcenia,
  • kształtowanie umiejętności komunikacyjnych i autoprezentacji,
  • rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii,
  • kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym,
  • wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.

Diagnoza potrzeb

Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym Zespołu Szkół Spożywczo-Gastronomicznych, z uwzględnieniem:

  • wyników ewaluacji wewnętrznej
  • wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
  • wniosków i analiz z pracy zespołów przedmiotowych, zespołu wychowawczego
  • wniosków z pomiarów przeprowadzonych w środowisku szkolnym we wrześniu roku szkolnego 2025/26 w obszarze wychowania w świecie wartości i potrzeb wychowawczo-profilaktycznych rodziców
  • spostrzeżeń nauczycieli, rodziców, pedagogów, psychologa, wychowawców klas.

Zasoby

Na podstawie analizy dokumentów można stwierdzić, że w szkole pracuje się z w projektach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych i projektach unijnych, konkursach i olimpiadach wiedzy z danego przedmiotu oraz przedsięwzięciach i projektach gastronomicznych. Praca dydaktyczno-wychowawcza odbywa się też z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uczniem cudzoziemskim i sprawiającym trudności wychowawcze. W naszej szkole odbywają się działania z zakresu przedsiębiorczości, doradztwa zawodowego, samorządności, współpracy ze środowiskiem lokalnym i wolontariatu, propagowania zachowań prozdrowotnych i ekologicznych, profilaktyki oraz promowania nauki społecznej Jana Pawła II. Nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele współorganizujący proces kształcenia, dyrekcja szkoły, zespół psychologiczno-pedagogiczny oraz pielęgniarka szkolna starają się identyfikować potrzeby uczniów i dostosowywać wymagania edukacyjne oraz działania profilaktyczno-wychowawcze do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

Uczniowie mają również możliwość konsultacji w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 16 w Warszawie.
W szkole jest organizowana i udzielana pomoc uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych dla uczniów niepełnosprawnych. Z takiego rodzaju pomocy skorzystało w roku szkolnym 2024/2025 - 37 uczniów, w br. szkolnym 37 uczniów złożyło wniosek o taką formę pomocy socjalnej.

Uczniowie otrzymują w szkole za najlepsze wyniki w nauce stypendium naukowe – w roku szkolnym 2024/2025 w I półroczu otrzymało je 14 uczniów, a w II 17 uczniów.

Wydarzenia, które powinny odbywać się w szkole:

Według uczniów to: najwięcej ankietowanych uczniów wskazało na: wyjścia do kina, teatru, muzeum (największa liczba oddanych głosów – 80%), wydarzenia integrujące społeczność szkolną (np. święta, spotkania okolicznościowe), uczniowie wymienili również: zajęcia dodatkowe rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zawody sportowe, pokazy talentów i konkursy tematyczne.

W pytaniu dotyczącym działań zintegrowanych na terenie Szkoły, które miałyby scalić wspólnotę młodzieży uczącej się w naszej Zespole Szkół Spożywczo Gastronomicznych przy ul. Komorskiej, rodzice podkreślali zasadność organizowania wyjść kulturowych. Uważają, że ich dzieci powinny wspólnie korzystać z dóbr kultury takich jak kino, teatr, muzeum. (Odpowiedzi dotyczą 70%). Jest to znacząco wybierana wskazówka odnośnie integracji. Następnie rodzice pokazują, że zabawy o charakterze integracyjnym są dobrym pomysłem integrującym (46% odpowiedzi).

Wśród najczęściej wybieranych wartości (diagnoza wrzesień 2025) uczniowie wskazywali: ponad 50% badanych uczniów wskazała na: szacunek, uczciwość, rodzinę, przyjaźń, spokój, odpowiedzialność oraz sprawiedliwość. Niektórzy wskazywali także inne wartości, co pokazuje zróżnicowane podejście do kwestii priorytetów życiowych (życie w zgodzie ze sobą, tolerancję, pieniądze, pracowitość).

Potrzeby

W szkole w roku szkolnym 2024/2025 - 124 uczniów nie otrzymało promocji do następnej klasy, z czego w TSSG – 56 osoby, w BSSG – 68 osób (diagnoza dokumentacji wrzesień 2025). Znaczna liczba uczniów ma problemy emocjonalne, problemy natury psychiatrycznej, specjalne potrzeby edukacyjne. Częstym zjawiskiem jest życie w niepełnych rodzinach, część uczniów przebywa w rodzinach zastępczych, placówkach opiekuńczych (Dom Dziecka) lub mieszka i utrzymuje się samodzielnie (diagnoza dokumentacji pedagogicznej wrzesień 2025).

Istotnym problemem w szkole jaki wskazują wychowawcy (analiza dziennika elektronicznego, diagnoza wychowawców, nauczycieli wrzesień 2025) jest niska frekwencja poszczególnych uczniów, wagary, uzależnienie od tytoniu, spożywanie alkoholu, nadmierne korzystanie z telefonów komórkowych i komputera, niewłaściwe odżywianie się, dominacja jednego ucznia w klasie, konflikty z prawem, zaniżone poczucie własnej wartości. Sporadycznie pojawia się wyśmiewanie/nękanie kogoś z klasy, agresja i przemoc w Internecie.

W diagnozie przeprowadzonej we wrześniu 2025 badano za pomocą ankiet anonimowych uczniów, rodziców, nauczycieli i wychowawców, rodzice klas pierwszych byli badani ankietami w formie papierowej, ze względu brak dostępu do dziennika elektronicznego Librus.

Uczniowie w większości wskazali, że:

źródłem, do którego uczniowie zwracają się po wsparcie w przypadku problemów związanych z alkoholem, narkotykami lub trudnościami osobistymi, najczęściej wskazywali: rodziców (62% badanych), terapeutę lub psychoterapeutę, a także inne zaufane osoby, takie jak pedagodzy i psycholodzy szkolni czy przyjaciele.

Uczniowie lubiący chodzić do szkoły wymienili następujące argumenty: wśród najczęściej wskazywanych odpowiedzi znalazły się: możliwość spotkań z kolegami i koleżankami, przyjazna i wspierająca atmosfera, pozytywne nastawienie nauczycieli.
W szkole borykają się z następującymi problemami: najwięcej:

  • brak motywacji do nauki,
  • wulgaryzmy,
  • niezdyscyplinowana klasa,
  • nadmierne korzystanie z telefonu,
  • nikotynizm,
  • nieprzyjazne relacje między uczniami,
  • wagary.

Z uzyskania informacji 10,8% uczniów używało substancji psychoaktywnych (np. narkotyków). Natomiast 89,2%, uczniów nie spotkało się nigdy z narkotykami w żadnej formie;

92,6% uczniów wie, o szkodliwości substancji psychoaktywnych, pozostała liczba osób 7,4% nie wie nic o tym problemie.

Z pomocy nauczycieli, wychowawcy, pedagoga, psychologa w rozwiązywaniu problemów (np. problemów w nauce, konflikty rówieśnicze, zdrowie) korzystało 47,9%, pozostała część nie skorzystała.

W szkole wiedzę uzyskują na temat: zdrowego stylu życia, kulturalnego zachowania i stosowania zwrotów grzecznościowych, zapobiegania zakażeniom oraz uzależnieniom (np. papierosy, narkotyki, alkohol, Internet), postaw obywatelskich. Kwestia kulturalnego zachowania i stosowania zwrotów grzecznościowych została również ujęta w odpowiedziach.

Według uczniów słabą stroną szkoły jest:

  • kończenie późno lekcji,
  • niektórzy nauczyciele,
  • pracownie technologiczne są mało wyposażone,
  • aby niektórzy nauczyciele byli wyrozumiali do uczniów,
  • za dużo lekcji,
  • za krótkie przerwy,
  • tłok na schodach,
  • mało wydarzeń sportowych,
  • mała ilość konkursów historycznych,
  • brak stołówki i sklepiku,
  • zepsute zamki w drzwiach w łazienkach,
  • drogie obiady cateringowe,
  • osoby pochodzenia ukraińskiego dostają praktyki, np. w Belwederze a inni uczniowie z Polski dostają w gorszych miejscach, np. bary mleczne, przedszkola, podstawówki.

Uczniowie chcieliby zmienić w szkole:

  • aby praktyki były płatne,
  • dłuższe przerwy,
  • aby powstał automat z jedzeniem,
  • wymienić krzesła na wygodniejsze,
  • więcej konkursów,
  • lepszy plan lekcji.

Na pytanie: „Co należy zrobić w szkole, żeby zapobiegać niewłaściwym zachowaniom/demoralizacji, łamaniu obowiązujących norm przez młodzież?”.

Wychowawcy zaproponowali:

  • spotkania ze strażą miejską, rozmowy na lekcjach wychowawczych, prelekcje, zorganizowane zajęć z policją, spotkania z osobami, które mogą uzmysłowić skutki prawne takich działań, lekcje wychowawcze z zaproszonymi gośćmi: lekarz, psycholog- warsztaty z psychologiem i pedagogiem,
  • zajęcia z odpowiednimi służbami i specjalistami, będą zapobiegać niewłaściwym zachowaniom, demoralizacji, łamaniu obowiązujących norm przez młodzież mogłoby być następujące działania szkoły,
  • konsekwentne działania i respektowaniu obowiązków ucznia przez wszystkich nauczycieli, konsekwentna gradacja kar, współpraca nauczycieli, podejmowanie interwencji przez całe grono pedagogiczne,
  • zaproszenie policjanta – pogadanka,
  • liczne pogadanki pedagoga/ psychologa, pedagog/psycholog widoczny w szkole,
  • instalacja monitoringu, zmobilizowanie nauczycieli do dyżurowania,
  • spotkania z przedstawicielami np. fundacji, organizacja warsztatów ze specjalistami.

Na pytanie: „Jakie projekty, inicjatywy, przedsięwzięcia, zajęcia są potrzebne w naszej szkole?”. Ankietowani odpowiedzieli (diagnoza przeprowadzona we wrześniu 2025):

Uczniowie zgłaszają potrzeby w zakresie zorganizowania:

  • większej liczby wycieczek
  • zajęć integracyjnych (kino, teatr, muzeum, hangar, bowling, paintball, strzelnica, cook lab, escape room, spływ kajakowy, lodowisko)
  • zajęć, kursów dotyczących zawodów (targi cukiernicze, manufaktura)
  • wycieczki zagraniczne
  • konkursy historyczne
  • zajęcia interaktywne na sali gimnastycznej
  • turnieje sportowe.

W ankiecie zapytano rodziców uczniów: jakie jeszcze Państwa zdaniem Szkoła powinna realizować zadania
z zakresu wychowania, zapobiegania wykluczeniu, zapobiegania hejtowaniu oraz wyeliminowaniu przemocowego rozwiązywania konfliktów? Otrzymano odpowiedzi podkreślające konieczność takiego działania szkoły we współpracy z rodzicami aby wychować młodych ludzi do empatii (taka wskazówka dosłownie padła): Rodzice oczekują od szkoły aby:

  • Nauczać jak reagować w momencie hejtu, jak sobie z nim radzić i gdzie szukać pomocy.
  • Wprowadziła więcej zajęć i pogadanek na tematy, pokazujące do czego hejt i wykluczenie prowadzą.
  • Organizowała spotkania z osobami które doświadczyły przemocy, hejtu, wyszły z nałogów itp.
  • W pierwszej kolejności ułatwiła dostęp do lekcji Edukacji Zdrowotnej. Umieszczanie tych zajęć o godz. 7.00 nie jest wsparciem, a wręcz działa przeciwnie - podkreśla respondent.

Wychowawcy zgłaszają potrzeby w zakresie zorganizowania:

- konkursy tematyczne, sportowe, artystyczne, pogadanki, prelekcje, pokazy dotyczące bezpieczeństwa, zdrowego trybu życia, profilaktyki uzależnień, wyjścia do kina, teatru, muzeum, działania proekologiczne, działania dodatkowe, zajęcia wyrównawcze, działania rozwijające zainteresowania, korzystanie ze wsparcia psychologiczno - pedagogicznego w szkole i poza nią, zajęcia zwiększające kompetencje interpersonalne, społeczne, cyfrowe, językowe.

Nauczyciele na pytanie: Jakie wydarzenia chcieliby Państwo aby były realizowane w naszej szkole w roku szkolnym 2025/2026? Odpowiedzieli:

  • Konkursy sportowe, artystyczne, wiedzy przedmiotowej.
  • Pogadanki, prelekcje, pokazy dotyczący bezpieczeństwa, zdrowego trybu życia, profilaktyki uzależnień.
  • Zabawy i wydarzenia o charakterze integracyjnym (np. uroczystości religijne, świeckie).
  • Działania samorządowe i wolontaryjne (np. wybory, zbiórki na rzecz potrzebujących).
  • Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
  • Wydarzenia kształtujące postawy patriotyczne, obywatelskie.
  • Działania proekologiczne.
  • Zajęcia dodatkowe rozwijające zainteresowania.
  • Korzystać ze wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w szkole lub poza nią.
  • Zajęcia zwiększające kompetencje interpersonalne, społeczne, cyfrowe, językowe.
  • Zajęcia dla uczniów z opinią psychologiczno-pedagogiczną oraz orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

W pytaniu dotyczącym działań zintegrowanych na terenie Szkoły, które miałyby scalić wspólnotę młodzieży uczącej się w naszej Zespole Szkół Spożywczo Gastronomicznych ul. Komorska, rodzice podkreślali zasadność organizowania wyjść kulturowych. Uważają, ze ich dzieci powinny wspólnie korzystać z dóbr kultury takich jak kino, teatr , muzeum. (Odpowiedzi dotyczą 70%).

Jest to znacząco wybierana wskazówka odnośnie integracji. Następnie rodzice pokazują , że zabawy o charakterze integracyjnym są dobrym pomysłem integrującym ( 46% odpowiedzi).

32 % rodziców uważa, że ich dzieciom potrzebne są zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego jako źródło łączącej młodzież wspólnej inspiracji.

W działaniach wychowawczo-profilaktycznych w roku szkolnego 2025/26 należy zwrócić szczególną uwagę na:

  • zwiększenie motywacji do nauki,
  • zwiększenie współpracy i przepływu informacji szkoła – dom, w celu eliminowania nieprawidłowych, zachowań ryzykownych,
  • konsekwentne wdrażanie systemu kar i nagród przez grono pedagogiczne,
  • gradację kar i podejmowanych interwencji,
  • działania integrujące zespoły klasowe i całą społeczność szkolną,
  • profilaktykę uzależnień, radzenie sobie ze stresem, profilaktykę zdrowia psychicznego, doradztwo zawodowe, konkursy, olimpiady, wydarzenia integracyjne dla całej szkoły, np. festiwal narodów,
  • zajęcia prozdrowotne: wpływ napojów energetycznych na zdrowie młodzieży,
  • odpowiedzialność uczniów pełnoletnich, szkolenia uświadamiające dla rodziców,
  • bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni,
  • zdrowie psychiczne, tolerancję,
  • psychologię zachowań, konsekwencje własnych zachowań, umiejętność funkcjonowania w zróżnicowanej grupie,
  • kompetencje cyfrowe,
  • ekologię,
  • zasady savoir vivre.

Dodatkowo, zgodnie z kierunkami realizacji polityki oświatowej Państwa na roku szkolnego 2025/26 w programie wychowawczo-profilaktycznym należy uwzględnić:

  1. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej - kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
  3. Promocja zdrowego trybu życia w szkole - kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
  4. Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych.
  5. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  6. Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców. Wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
  7. Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii. Nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
  8. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.

Wnioski do pracy:

Na podstawie przeprowadzonej ankiety, analizy dokumentacji szkolnej, indywidualnych rozmów z przedstawicielami środowiska uczniów, rodziców i nauczycieli oraz obserwacji społeczności szkolnej zespół ds. szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego przeprowadził diagnozę szkolną z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka.

  1. Aby przeciwdziałać pojawieniu się zachowań ryzykownych i aspołecznych wśród uczniów ważne jest podtrzymywanie w szkole właściwej atmosfery zaufania i wsparcia ze strony nauczycieli w wypadku pojawienia się problemów i zagrożeń.
  2. Należy stwarzać uczniom możliwość integracji poprzez organizację różnego rodzaju aktywności pozalekcyjnych angażujących społeczność szkolną do wspólnego spędzania czasu.
  3. Należy kontynuować działania profilaktyczne mające na celu przeciwdziałanie pojawieniu się w szkole zachowań ryzykownych związanych z używaniem środków odurzających.
  4. Należy podkreślać rolę rodziny w procesie wychowania i udzielać rodzicom wsparcia w tym zakresie.
  5. Należy stale i konsekwentnie współpracować z rodzicami uczniów, ciągle ich motywować do angażowania się w proces dydaktyczno – wychowawczy szkoły.
  6. Należy wspierać wychowawców i nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom.
  7. Należy organizować uczniom zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień, zagrożeń cywilizacyjnych;
  8. Należy organizować uczniom działania z zakresu kształtowania umiejętności radzenia sobie ze stresem, umiejętności komunikacyjnych, autoprezentacji;
  9. Należy organizować uczniom zajęcia z zakresu kształtowania umiejętności zawodowych i doradztwa zawodowego;
  10. Należy organizować uczniom zajęcia z zakresu odpowiedzialności prawnej;
  11. Należy pracować nad poczuciem wartości u uczniów, uwrażliwiać na dobro, prawdę, szlachetność i patriotyzm oraz odpowiedzialności za środowisko, motywować do pracy;
  12. Należy zachęcać uczniów do uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych, monitorować frekwencję;
  13. Należy prowadzić zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących;
  14. Podczas lekcji należy stosować wzmocnienia pozytywne, a unikać negatywnych; stosować konstruktywną informację zwrotną;
  15. Należy angażować uczniów do udziału w życiu klasy i szkoły;
  16. Należy przedstawiać uczniom ofertę dotyczącą dodatkowych zajęć, inicjatyw i przedsięwzięć organizowanych w szkole i poza nią (na miarę możliwości i z zachowaniem reżimu sanitarnego);
  17. Należy dbać o dobrą atmosferę w szkole, integrować uczniów i nauczycieli po powrocie do szkoły z edukacji zdalnej;
  18. Należy wspierać uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, uczniów cudzoziemskich i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej;
  19. Należy pracować nad wsparciem uczniów w trudnościach szkolnych.

Profilaktyka prowadzona w szkole

W szkole prowadzona jest profilaktyka uniwersalna – skierowana do wszystkich uczniów, profilaktyka selektywna – skierowana do grup podwyższonego ryzyka oraz wskazująca – skierowana do osób, u których rozpoznano objawy zachowań ryzykownych (instytucje specjalistyczne).

Realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego w szkole

Program wychowawczo-profilaktyczny jest realizowany w ramach:

  1. zajęć z wychowawcą;
  2. zajęć dydaktyczno-wychowawczych prowadzonych przez nauczycieli przedmiotów zawodowych;
  3. zajęć dydaktyczno-wychowawczych prowadzonych przez nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących;
  4. zajęć praktycznych w szkole i poza nią;
  5. zajęć pozalekcyjnych prowadzonych na terenie szkoły i poza nią;
  6. zajęć profilaktyczno-wychowawczych prowadzonych przez pedagogów szkolnych i innych specjalistów;
  7. zajęć dydaktyczno-wychowawczych prowadzonych przez pielęgniarkę szkolną;
  8. zajęć dodatkowych, specjalistycznych i wyrównawczych;
  9. wspólnych wycieczek, wyjść do kina/teatru/muzeum;
  10. różnych warsztatów w szkole i poza nią;
  11. akcji i przedsięwzięć ogólnoszkolnych;
  12. indywidualnych rozmów z uczniami, rodzicami i nauczycielami;
  13. udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  14. kierowania uczniów do odpowiednich specjalistów;
  15. psychoedukacji rodziców w ramach dni otwartych, zebrań z rodzicami, spotkań z wychowawcami, specjalistami, warsztatów;
  16. współpracy ze środowiskiem lokalnym.

 

Program wychowawczo-profilaktyczny realizowany jest przez całą społeczność szkolną (Dyrekcja szkoły, Vice Dyrektorzy), kierownicy szkolenia praktycznego, nauczyciele poszczególnych przedmiotów, wychowawcy klas, pedagodzy, psycholog, logopeda, specjaliści, nauczyciele bibliotekarze, nauczyciele współorganizujący w klasach integracyjnych; doradca zawodowy, pielęgniarka szkolna, pracownicy niepedagogiczni szkoły, rodzice, Samorząd Uczniowski, środowisko lokalne).

Realizacja programu powierzona jest wszystkim pracownikom szkoły, przy czym konkretne zadania i osoby odpowiedzialne za ich wykonanie są określone w Harmonogramie działań programu profilaktyczno-wychowawczego szkoły.

Adresatami programu są uczniowie Zespołu Szkół Spożywczo-Gastronomicznych w skład, którego wchodzą: Technikum Spożywczo-Gastronomiczne im. Jana Pawła II, Branżowa Szkoła Spożywczo-Gastronomiczna I im. Jana Pawła II i Branżowa Szkoła II stopnia nr 5. Oprócz uczniów adresatami są ich rodzice, grono pedagogiczne oraz cała społeczność szkolna.

Analiza realizacji i skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły

Celem szkoły jest zbieranie istotnych informacji, refleksja nad jakością prowadzonych działań zgodnie z przyjętymi kryteriami oraz poszukiwanie sposobów doskonalenia prowadzonych działań wychowawczo – profilaktycznych.

Analiza ta będzie dokonywana za pomocą:
  1. ankiet,
  2. wywiadów z nauczycielami, wychowawcami,
  3. indywidualnych rozmów z uczniami, rodzicami,
  4. analizy dokumentów szkolnych, wyników nauczania i frekwencji,
  5. analizy sprawozdań poszczególnych zespołów przedmiotowych, wychowawców, pedagogów.

Warszawa, 11 września 2025 roku

Program został pozytywnie uchwalony przez:

  • Radę Pedagogiczną dn. 11.09.2025r.
  • Radę Rodziców dn. 11.09.2025r.

* Program wychowawczo – profilaktyczny Zespołu Szkół Spożywczo-Gastronomicznych jest dokumentem otwartym i rozszerzanym o treści dostosowane do aktualnych potrzeb szkoły, wpływających na doskonalenie pracy wychowawczo-profilaktycznej.

 

Warszawa, 14 września 2023 roku