Pedagog szkolny

  • rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, diagnozowanie środowiska ucznia,
  • określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
  • organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
  • podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,
  • planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu,

W ramach pracy profilaktyczno-wychowawczej pedagog szkolny:

  • rozpoznaje warunki życia i nauki uczniów,
  • pomaga w rozwiązywaniu trudnych sytuacji szkolnych i rodzinnych,
  • opiekuje się uczniami szczególnej troski, współpracując z organizacjami szkolnymi i pozaszkolnymi,
  • kształtuje pozytywne postawy społeczne wśród dzieci i młodzieży (systematyczne rozmowy, pogadanki, porady, warsztaty, zajęcia integracyjne),
  • realizuje programy profilaktyczno-wychowawcze,
  • dokonuje oceny wychowawczej w szkole ze szczególnym uwzględnieniem uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
  • czuwa nad realizacją obowiązku szkolnego,
  • kontroluje postępy w nauce uczniów zagrożonych, drugorocznych,
  • udziela pomocy w wyborze dalszego kształcenia,
  • udziela porad rodzicom,

Pedagog szkolny zabiega również o pomoc socjalną dla uczniów poprzez:

  • dbanie o bezpłatne dożywianie uczniów z ubogich rodzin,
  • udziela uczniom pomocy w dziedzinie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi czy konfliktami rodzinnymi,
  • wnioskuje do sądu sprawy zaniedbań środowiskowych wobec ucznia,
  • prowadzi profilaktykę uzależnień,
  • promuje zdrowy styl życia,
  • stale współpracuje z organizacjami i instytucjami zainteresowanymi problemami opieki, wychowania i edukacji młodego człowieka,